[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 26، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 51-75 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مؤلفه های آموزش و توسعه سرمایه انسانی در گذر از دانشگاه سنتی به دانشگاه آینده به روش آمیخته
معصومه نقدی1، دکتر بدری شاه طالبی2، دکتر محمدعلی نادی3
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران ، b_shahtalebi2005@yahoo.com
3- دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده:   (394 مشاهده)
بدون تردید، انسان محور توسعه است و نقش آموزش و پرورش و آموزش عالی در تربیت و توسعه منابع انسانی کاردان بی­ رقیب است. بنابراین، لازم است دانشگاه ­ها با شناخت درست ضرورت‌ها و نیازهای زمان و استفاده بهینه از فرصت‌ها، به نیازهای کنونی جامعه پاسخ شایسته بدهند و به ­مثابه کانون حیات و شکوفایی استعدادها و مغز متفکر جامعه درآیند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه­ های آموزش و توسعه سرمایه انسانی در گذر از دانشگاه سنتی به دانشگاه آینده در دو بخش کیفی و کمّی انجام شد. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و در بخش کمّی از روش توصیفی پیمایشی استفاده شد. محیط پژوهش در بخش کیفی مستندات در حوزه سرمایه انسانی و دانشگاه آینده بود که به روش سرشماری 58 مورد انتخاب شد. بر اساس مؤلفه ­های به ­دست آمده، پرسشنامه 63   گویه ­ای ساخته شد. روش نمونه­ گیری در بخش کمّی در مرحله اول تصادفی ساده، در مرحله دوم سهمی و در مرحله سوم غیرتصادفی در دسترس بود و حجم نمونه 181 نفر از اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی دانشگاه­ های آزاد کل کشور تعیین شد. به­ منظور اعتبارسنجی پرسشنامه از روایی صوری، روایی محتوایی و روایی سازه و برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. اطلاعات با روش تحلیل عاملی تأییدی و رویکرد مدلسازی معادله ساختاری کوواریانس­ محور تجزیه و تحلیل شد. یافته­ های حاصل از تحلیل مضمون، 63 مضمون پایه و 9 مضمون سازمان­ دهنده را برای مضمون فراگیر با عنوان مدیریت سرمایه انسانی دانشگاه آینده گزارش می­ کند.
واژه‌های کلیدی: سرمایه انسانی، دانشگاه سنتی، دانشگاه آینده، آموزش عالی، پژوهش آمیخته.
متن کامل [PDF 352 kb]   (158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1399/5/26 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghdi M, Shahtalebi B, Nadi M. Identifying the components of education and human capital development in the transition from the traditional university to the future university by mixed method. IRPHE. 2020; 26 (1) :51-75
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4128-fa.html

نقدی معصومه، شاه طالبی بدری، نادی محمدعلی. شناسایی مؤلفه های آموزش و توسعه سرمایه انسانی در گذر از دانشگاه سنتی به دانشگاه آینده به روش آمیخته. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1399; 26 (1) :51-75

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4128-fa.html



سال 26، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4240