[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 24، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 24 شماره 4 صفحات 123-150 برگشت به فهرست نسخه ها
مفهوم‌پردازی پدیده سایش از منظر اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های جامع شهر تهران؛ مطالعه‌ای زمینه‌ای
دکتر زهرا رشیدی1، دکتر مقصود فراستخواه2
1- استادیار گروه نوآوری آموزشی و درسی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ، z.rashidi@irphe.ir
2- استاد گروه برنامه‌ریزی آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی
چکیده:   (881 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مفهوم ­پردازی پدیده سایش از منظر اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های جامع شهر تهران بود. این پژوهش در سپهر فلسفی تفسیرگرایی با رویکرد کیفی و بر اساس روش پژوهش نظریه مبنایی (با رهیافت ساخت‌گرایانه چارمز) صورت گرفته است. برای جمع‌آوری داده‌ها از اطلاع‌رسان‌ها، مصاحبه‌های عمیق و بدون ساختار مورد استفاده قرار گرفت و انتخاب اطلاع‌رسان‌های پژوهش به­ صورت هدفمند و با استفاده از راهبردهای نمونه‌گزینی با حداکثر تنوع و نمونه‌گزینی نظریه‌ای صورت پذیرفت. اطلاع‌رسان‌های پژوهش شامل 32 نفر از اعضای هیئت علمی (استادیار، دانشیار و استاد) دانشگاه‌های جامع شهر تهران بودند. داده‌ها در سه مرحله کدگذاری اولیه، کانونی و نظری تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که پدیده سایش ‌در آموزش عالی ایران دارای ابعاد کلامی و اجتماعی است. این پدیده به­ دلیل شرایط سازمانی و فردی ظهور یافته، به واکنش‌هایی چون اجتناب، تقابل و پذیرش منجر شده است. این واکنش‌ها تحت تأثیر پاسخگویی مسئولان، تاب‌آوری افراد در زمینه ساختار و فرهنگ دانشگاهی بروز پیدا کرده و به آسیب‌پذیری شغلی، فردی، اجتماعی منجر شده‌اند. ریشه این پدیده را می‌توان در خانواده، آموزش و پرورش و فرهنگ عمومی جامعه جست­ وجو کرد. از جمله راهکارهای سیاستی می‌توان به «تبدیل کردن سایش به گفتمان کلان اجتماعی- ساختاری، توجه به مدیران به ­عنوان مهم‌ترین موانع بروز و مواجهه با پدیده و راه ­اندازی سازوکار فرجام­ خواهی با قدرت ساختاری» اشاره کرد.
واژه‌های کلیدی: پدیده سایش، اعضای هیئت علمی، دانشگاه های جامع، تهران، نظریه داده‌بنیاد.
متن کامل [PDF 434 kb]   (366 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: جامعه شناسی
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidi Z, Farasatkhah M. Conceptualizing of bullying from the perspective of the faculty members of Tehran`s comprehensive universities: a Grounded Theory study. IRPHE. 2018; 24 (4) :123-150
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3961-fa.html

رشیدی زهرا، فراستخواه مقصود. مفهوم‌پردازی پدیده سایش از منظر اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های جامع شهر تهران؛ مطالعه‌ای زمینه‌ای. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1397; 24 (4) :123-150

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3961-fa.html



سال 24، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4106