[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 25، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 123-147 برگشت به فهرست نسخه ها
چالش‌های بازنگری و اجرای برنامه‌های درسی در دانشگاه فردوسی مشهد
زهرا وقاری زمهریر1، دکتر مرتضی کرمی2، دکتر حسین جعفرثانی2
1- دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد ، zahra.vaghari@mail.um.ac.ir
2- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده:   (155 مشاهده)
امروزه، با توجه به اهمیت تمرکززدایی و گسترش برنامه درسی دانشگاه‌محور بیشتر تصمیمات مربوط به طراحی، اجرا، ارزشیابی، تغییر و بازنگری برنامه‌های درسی در دانشگاه‌ها اخذ می‌شود. از آنجا که بخشنامه اجرایی واگذاری اختیارات بازنگری برنامه‌های درسی به دانشگاه‌ها سبب تغییر بخش زیادی از برنامه‌های درسی شده و هر تغییر برای اجرا ممکن است با دشواری‌هایی مواجه باشد، پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش‌های اجرای برنامه‌های درسی بازنگری شده با روش مطالعه موردی انجام شد. داده‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 نفر از مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد با روش نمونه‌گیری هدفمند جمع‌آوری شد. بر اساس یافته‌های به‌دست ‌آمده، چالش‌های تغییر و اجرای برنامه درسی در دو مقوله کلی چالش‌های مربوط به فرایند بازنگری برنامه درسی و چالش‌های مربوط به فرایند اجرای تغییرات قرار می‌گیرد. در مقوله چالش‌های فرایند بازنگری، اختیار محدود گروه‌های آموزشی، عدم پیش‌بینی امکان ایجاد تغییرات جزئی و متوسط در برنامه درسی، انجام دادن مطالعات پشتیبان، نبود سواد برنامه درسی اعضای هیئت ‌علمی و مشخص نبودن انتظارات و در مقوله چالش‌های فرایند اجرا، مقاومت در برابر تغییر و نداشتن انگیزه کافی برای مشارکت در اجرا، نحوه ارائه دروس، کمبود فضا، زمان و امکانات آموزشی، کمبود نیروی انسانی، نبود سازوکار نظارت بر حسن اجرا و حمایت از تغییرات و اجرای آن به‌عنوان مهم‌ترین چالش‌ها شناسایی شدند.
واژه‌های کلیدی: اجرا، بازنگری، برنامه درسی آموزش عالی.
متن کامل [PDF 367 kb]   (61 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی و آموزشی
دریافت: ۱۳۹۸/۱۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۱/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۱۱/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vaghari Zamharir Z, Karami M, Jafari Sani H. Challenges of revision and implementation of curriculum in Ferdowsi University of Mashhad. IRPHE. 2019; 25 (1) :123-147
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3976-fa.html

وقاری زمهریر زهرا، کرمی مرتضی، جعفرثانی حسین. چالش‌های بازنگری و اجرای برنامه‌های درسی در دانشگاه فردوسی مشهد. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1398; 25 (1) :123-147

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3976-fa.html



سال 25، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4050