[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 26، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 1-22 برگشت به فهرست نسخه ها
رویکرد قابلیت و عدالت در آموزش عالی: فراترکیب قابلیت‌های دانشجویان
مهدی مهدی1، دکتر محمد یمنی دوزی سرخابی2، دکتر مرتضی رضایی‌زاده3، دکتر مرتضی منادی4
1- دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی
2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی ، m.yamanidouzi@gmail.com
3- استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
4- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء
چکیده:   (247 مشاهده)
رویکرد قابلیت حدود دو دهه است که به­ عنوان چارچوبی جامع‌نگر برای هدایت کاوش‌های کیفی در حوزه عدالت در آموزش عالی به­ کار رفته است. به‌رغم پژوهش‌های قابل‌توجه صورت‌گرفته در این حوزه، هنوز دامنه قابلیت‌های اساسی مورد نیاز برای تحقق عدالت در دسترسی به آموزش عالی و حین تحصیل دانشگاهی روشن نیست و گستره عوامل تبدیلی مؤثر بر این قابلیت‌ها تعیین نشده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی دامنه قابلیت‌های اساسی، عوامل تبدیلی و منابع لازم برای دانشجویان و ارائه تعریف روشنی از آنها بود. در این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب کیفی به­ صورت نظام‌مند پژوهش‌های منتشرشده در پایگاه‌های معتبر ملی و بین‌المللی از سال 2000 تا 2019 میلادی بررسی شد و تعداد 88 مقاله برای مرور اولیه به ­دست آمد و با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج از مطالعه، تعداد 20 مقاله به­ صورت تمام‌متن بررسی شد. تحلیل مقالات مد نظر و مقایسه با مطالعات مشابه نشان داد که به­منظور تحقق عدالت در دسترسی و تحصیل دانشجویان در دانشگاه، تأمین 12 قابلیت شامل استدلال عملی، تاب‌آوری آموزشی، همبستگی، داشتن آرزو، داشتن صدا، آمادگی یادگیری، دانش و تخیل، روابط و شبکه‌های اجتماعی، احترام و کرامت، ایمنی و انسجام جسمانی، انسجام عاطفی و شایستگی زبانی ضروری است. در این خصوص، عوامل گوناگون فردی، اجتماعی و محیطی اثرگذار هستند که لزوم توجه دانشگاه را به تفاوت‌های دانشجویان و تنوع نیازهای آنان و همچنین زمینه‌های اجتماعی بیرون دانشگاه ایجاب می‌کند. 
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، رویکرد قابلیت، عدالت آموزشی، دسترسی برابر، فراترکیب کیفی.
متن کامل [PDF 261 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1399/5/26 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdi M, Yemeni Douzzi Sorkhabi M, Rezaeizadeh M, Monadi M. The capability approach and equity in higher education: A meta-synthesis of students capabilities. IRPHE. 2020; 26 (1) :1-22
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4126-fa.html

مهدی مهدی، یمنی دوزی سرخابی محمد، رضایی‌زاده مرتضی، منادی مرتضی. رویکرد قابلیت و عدالت در آموزش عالی: فراترکیب قابلیت‌های دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1399; 26 (1) :1-22

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4126-fa.html



سال 26، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4212