[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 24، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 24 شماره 4 صفحات 71-97 برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهشی کیفی درباره شناسایی موانع خلقِ دانش در دانشگاه
دکتر فاطمه نارنجی ثانی1، دکتر سید محمد میرکمالی2
1- استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ، fnarenji@ut.ac.ir
2- استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
چکیده:   (174 مشاهده)
در مطالعه حاضر با بهره‌گیری از روش ‌‌تحقیقِ کیفی ‌اکتشافی موانع مربوط به نظام دانش‌آفرینی در دانشگاه‌ها شناسایی شد. در این پژوهش با 14 نفر از متخصصانِ حوزۀ دانش‌آفرینی به روشِ اکتشافیِ نیمه‌ساختاریافته مصاحبه شد و اطلاعات به ­دست آمده با روش تحلیل محتوا تجزیه ‌و ‌تحلیل شدند. تحلیلِ یافته‌ها نشان داد که موانع دانش‌آفرینیِ دانشگاهی کدام‌اند؛ به‌عبارتی، مشخص شد که اعضای هیئت علمی برای خلق دانش انگیزۀ کافی ندارند و برای انجام دادن پژوهش‌های بنیادی و کاربردی وقت لازم را صرف نمی‌کنند. همچنین آنها در مهارت‌های مورد نیاز و پایه برای دانش‌آفرینی ضعیف‌اند و به‌اشتراک‌گذاری دانش در دانشگاه برایشان مهم نیست. افزون ‌بر این موارد، ساختار سازمانی مناسبی وجود ندارد و فرهنگ دانش‌آفرینی در دانشگاه دیده نمی­ شود. همچنین تا به ‌حال از مدیران ارشد دانشگاه برای تولید دانش حمایت کافی نشده است و نظام‌های توسعۀ منابع انسانی در دانشگاه به ‌اندازۀ کافی وجود ندارد و به مقطع تحصیلات تکمیلی بی‌توجهی شده و در سطح ملی و بین‌المللی ارتباطات کافی برقرار نشده است؛ علاوه‌ بر این، شبکۀ دانش در دانشگاه‌ها طراحی نشده و استقرار نیافته، مطالعات میان­ رشته ­ای و بین‌رشته‌ای به ‌حد لازم صورت نگرفته، امکانات و تجهیزات (سخت‌افزاری و نرم‌افزاری) نامناسب و ناکافی و منابع مالی کافی به دانشگاه اختصاص داده نشده و سیاست‌های مشخصی برای برقراری ارتباط مؤثر میان صنعت و دانشگاه تدوین نشده است. درنهایت، در راهبردها و خط‌مشی‌های دانشگاه نقش دانش‌آفرینی کمرنگ بوده است. این موانع در سه دستۀ عوامل سازمانی، فردی و پشتیبانی طبقه‌بندی شده­ اند.
واژه‌های کلیدی: دانش‌آفرینی، آموزش عالی، موانع خلق دانش، مدیریت دانش، اعضای هیئت علمی.
متن کامل [PDF 430 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narenjithani F, Mirkamali S M. A qualitative research on identifying barriers to knowledge creation at university. IRPHE. 2018; 24 (4) :71-97
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3959-fa.html

نارنجی ثانی فاطمه، میرکمالی سید محمد. پژوهشی کیفی درباره شناسایی موانع خلقِ دانش در دانشگاه. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1397; 24 (4) :71-97

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3959-fa.html



سال 24، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4050