[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 26، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 26 شماره 4 صفحات 1-28 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی تدوین برنامه درسی در آموزش عالی ایران
دکتر سیده مریم حسینی لرگانی
استادیار گروه نوآوری آموزشی و درسی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ، smhlargani@gmail.com
چکیده:   (196 مشاهده)
گام اصلی در تهیه یک سند راهبردی جامع برای تدوین برنامه درسی اثرگذار، شناخت برنامه درسی در آموزش عالی ایران از تمام زوایای آن برای موفقیت دانشگاه­ ها، پیرو اختیار تفویض شده درباره تدوین برنامه­های درسی، است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی تدوین برنامه درسی در آموزش عالی ایران با رویکرد نظریه داده­ بنیاد و گروه کانونی انجام شد. برای این منظور، با 31 نفر از صاحبنظران به شیوه نمونه­ گیری هدفمند با رویکرد زنجیره­ای و همچنین در اجرای پنل گروه کانونی به­ منظور مصاحبه گروهی نیمه­ ساختار یافته با 14 (58N=) نفر مصاحبه فردی عمیق نیمه­ ساختارمند صورت گرفت. مبتنی بر مدل پارادایمی، مهم­ ترین عوامل علّی شامل توسعه و بلوغ دانشگاه ­ها، ضعف عملکرد در ساختار تدوین، دانشگاه و کمیته ­های برنامه ­ریزی، ضعف فرایند تدوین و بازنگری و آیین­نامه­ ها بود؛ مطابق با شرایط زمینه­ ای، وضعیت موجود گواه ضعف عملکرد دانشگاه­ ها، نبود انگیزه کافی در دانشجویان، استادمحور بودن برنامه ­های درسی و نبود چارچوب مناسب و کاربردی تدوین است؛ عوامل مداخله­ گر مانند نوع اقتصاد حاکم بر جامعه، وضعیت دانش ­آموختگان آن و بازار کار، در این تفویض اختیار نقش مؤثری داشته ­اند. درنهایت، تحت تأثیر این شرایط و عوامل، خبرگان راهبردهای مؤثری را که به پیامدهای مثبتی در سطح خرد و کلان آموزش عالی منجر خواهند شد، پیشنهاد کردند.
واژه‌های کلیدی: تدوین برنامه درسی، تفویض اختیار، آموزش عالی، نظریه داده بنیاد.
متن کامل [PDF 576 kb]   (112 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی و آموزشی
دریافت: 1399/3/31 | پذیرش: 1399/9/9 | انتشار: 1399/10/20 | انتشار الکترونیک: 1399/10/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini Largani S M. The Analysis of Curriculum Development in Iran’s Higher Education. IRPHE. 2021; 26 (4) :1-28
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4309-fa.html

حسینی لرگانی سیده مریم. واکاوی تدوین برنامه درسی در آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1399; 26 (4) :1-28

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4309-fa.html



سال 26، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4282