[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 26، شماره 1 - ( بهار 1399 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 123-148 برگشت به فهرست نسخه ها
سنخ شناسی دانشگاه های برتر جهان از منظر توسعه پایدار
دکتر مهتاب پورآتشی1، دکتر اصغر زمانی2
1- استادیار گروه مطالعات تطبیقی در آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران ، mah.pouratashi@gmail.com
2- استادیار گروه مدیریت آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
چکیده:   (260 مشاهده)
دانشگاه پایدار از موضوعات نوظهور دانشگاهی است که در دهه اخیر دانشگاهیان سعی دارند تا به آن دست یابند. لذا، توجه به اقدامات دانشگاه ­های برتر در خصوص دانشگاه پایدار و استفاده از تجارب و شیوه ­های اقدام آنان در این خصوص، گنجی پنهان از دانش است که می ­تواند راهگشای سایر دانشگاه ­ها در مسیر پایداری باشد. در این پژوهش تلاش شد تا دانشگاه­ های برتر از نظر تنوعات عملکردی توسعه پایدار سنخ ­شناسی شوند. پژوهش از نظر هدف کاربردی بود و با روش مطالعه توصیفی و تطبیقی و روش تحلیل محتوا انجام شد. نمونه هدفمندی از دانشگاه ­های برتر دنیا انتخاب شدند و فعالیت­ های آنان در حوزه توسعه پایدار با استفاده از اطلاعات موجود در وبسایت ­های دانشگاه­ ها و اسناد و مدارک مربوط بررسی شد. یافته ­های این مطالعه مدلی پنج بعدی را برای سنخ­ شناسی دانشگاه­ ها از منظر توسعه پایدار پیشنهاد داد که بر اساس درصد تنوعات عملکردی، دانشگاه پایدار کلاس اول در سطح "آغازین" قرار دارد و دانشگاه ­های کلاس دوم و سوم به ترتیب در سطح "موفقیت در مسیر" و "پیشرو" قرار دارند. همچنین بر اساس یافته ­ها، لازم است که دانشگاه­ ها الزامات پایه ­ای را برای قرارگیری در زمره دانشگاه پایدار داشته باشند و چنانچه دانشگاهی از این الزامات برخوردار باشد، می ­توان آن را در یکی از دسته ­بندی­های دانشگاه پایدار جای داد. این سنخ ­شناسی به دانشگاه­ ها این امکان را می ­دهد تا ضمن شناسایی نوع دانشگاه خود از منظر تنوعات عملکردی توسعه پایدار، به اقداماتی که حرکت در مسیر دستیابی به توسعه پایدار را امکان ­پذیر می­ کند، توجه کنند و هوشمندانه در این مسیر گام بردارند.
واژه‌های کلیدی: توسعه پایدار، دانشگاه پایدار، سنخ شناسی، حکمرانی و رهبری آموزش عالی، مدیریت محیط زیستی.
متن کامل [PDF 527 kb]   (97 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: سایر
دریافت: 1399/5/26 | پذیرش: 1399/3/10 | انتشار: 1399/3/10 | انتشار الکترونیک: 1399/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pouratashi M, Zamani A. Typology of world's top universities through sustainable development. IRPHE. 2020; 26 (1) :123-148
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4131-fa.html

پورآتشی مهتاب، زمانی اصغر. سنخ شناسی دانشگاه های برتر جهان از منظر توسعه پایدار. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1399; 26 (1) :123-148

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4131-fa.html



سال 26، شماره 1 - ( بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4227