[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 25، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 25 شماره 4 صفحات 97-120 برگشت به فهرست نسخه ها
مهاجرت بازگشتی متخصصان و آموزش عالی ایران: آسیب شناسی فرایند بازیابی هویت حرفه ای مهاجران در نهاد دانشگاه
دکتر سعیده سعیدی
گروه مطالعات زنان، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری ، Saidi@iscs.ac.ir
چکیده:   (434 مشاهده)
با گسترش و تنوع روند جا به­ جایی­ های بین­ المللی به­عنوان عاملی اثرگذار بر توسعه ملی کشورها، عرصه مطالعات مهاجرت به بازخوانی نیاز دارد. روند رو به افزایش برون­کوچی تحصیل ­کردگان در سال های اخیر به ­عنوان یکی از چالش­ های عرصه سیاستگذاری قلمداد شده و نیازمند آسیب­ شناسی جامع است. این پژوهش برای فهم و تحلیل تجربه زیسته متخصصان بازگشته به کشور از فرایند ادغام در آموزش عالی ایران انجام شده و درصدد نشان دادن آن است که چه ظرفیت ­هایی آنها را به ماندن در کشور و خدمت در نهاد دانشگاه ترغیب می­ کند و آموزش عالی به­ عنوان مهم­ ترین بستر جذب نیروهای متخصص چگونه با سرمایه انسانی مهاجران بازگشتی برخورد می­ کند؟ روش پژوهش کیفی و جمع­ آوری داده ­ها بر اساس 65 مصاحبه نیمه ­ساختار یافته با متخصصان بازگشته به کشور با مدرک دکتری و بالاتر بود. به ­منظور ارائه تصویری جامع از سیاستگذاری­ های صورت گرفته، 12 مصاحبه تخصصی با مدیران گروه ­های دانشگاهی و مسئولان مربوط در بخش ­های دولتی و خصوصی صورت گرفت. همچنین سؤالات کمیته علمی جذب هیئت علمی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به­ منظور فهم چالش­ های مهاجران بازگشتی تحلیل محتوا شد. به نظر می ­رسد رویکرد نهاد آموزش عالی به انتفاع از سرمایه انسانی متخصصان بازگشتی در قالبی محدود و کوتاه ­مدت است و ادغام درازمدت در چارچوب فرایند جذب هیئت علمی با چالش ­های متعددی همچون غلبه نگاه فنی بر نظام آموزشی و مهجوریت علوم انسانی، منطبق نبودن تخصص و مهارت­ های مهاجران بازگشتی با نیازهای اعلامی دانشگاه­ های کشور، کمیت ­محوری نظام ارزشیابی در دانشگاه، توزیع نامناسب منابع، نبود زیرساخت­ های لازم در به فعلیت رسیدن تخصص مهاجران، از دست دادن شبکه ­های حمایتگر آکادمیک و تفاوت استاندارد تولید رزومه­ در داخل و خارج از کشور همراه است.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، مهاجرت بازگشتی، متخصصان، دیاسپورای ایرانی، جذب هیئت علمی.
متن کامل [PDF 325 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: جامعه شناسی
دریافت: 1399/4/8 | پذیرش: 1399/4/8 | انتشار: 1399/4/8 | انتشار الکترونیک: 1399/4/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Saidi S. Return migration and reintegration challenges: lived experience of expert returnees via Iranian universities. IRPHE. 2020; 25 (4) :97-120
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4095-fa.html

سعیدی سعیده. مهاجرت بازگشتی متخصصان و آموزش عالی ایران: آسیب شناسی فرایند بازیابی هویت حرفه ای مهاجران در نهاد دانشگاه. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1398; 25 (4) :97-120

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4095-fa.html



سال 25، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4240