[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 25، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 25 شماره 4 صفحات 53-72 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین رابطه جامعه پذیری علمی و شکل گیری هویت دانشجویی
دکتر محسن نیازی1، دکتر الهام شفائی مقدم2
1- گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان
2- دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان ، e.shafaii@grad.kashanu.ac.ir
چکیده:   (433 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش تبیین رابطه جامعه­ پذیری علمی و شکل ­گیری هویت دانشجویی دانشجویان بود. این تحقیق از نوع پیمایش اجتماعی بود و از روش پرسشنامه توأم با مصاحبه و روش اسنادی برای جمع ­آوری داده­ های تحقیق استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ­های دولتی استان اصفهان در سال 1396 بود که تعداد 320 نفر به ­عنوان حجم نمونه بررسی شدند. پایایی متغیرهای تحقیق با استفاده از ضرایب پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. یافته­ های تحقیق بیانگر رابطه معنادار و مثبت هر یک از متغیرهای جامعه ­پذیری دانشگاهی، عضویت در اجتماعات علمی، تعامل با دوستان و جوّ مشارکتی دانشکده به ­ترتیب برابر با (570/0، 233/0، 175/0، 635/0=r) با میزان هویت دانشجویی دانشجویان بود. همچنین در ارزیابی مدل ساختاری با استفاده از نرم­ افزار PLS، حجم اثر متغیر جامعه ­پذیری دانشگاهی (143/0=F2 ) در حد متوسط و سایر متغیرها در حد کم بود. مقدار Q2  برابر با 405/0 نشان می ­دهد که درمجموع، توان پیش­بینی کنندگی مدل در حد زیاد است. با توجه به یافته ­ها، اگرچه مؤلفه ­های جامعه­ پذیری علمی در حد بالایی توانسته ­اند هویت دانشجویی دانشجویان در جامعه آماری را تبیین کنند، اما چالش اساسی در خصوص هویت دانشجویی دانشجویان در توجه صرف به عوامل درون دانشگاهی و توجه ناکافی به عوامل برون دانشگاهی در این ارتباط شناسایی شده است.
واژه‌های کلیدی: هویت دانشجویی، جامعه پذیری علمی، جوّ مشارکتی دانشکده، اجتماعات و تعاملات علمی.
متن کامل [PDF 519 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: جامعه شناسی
دریافت: 1399/4/8 | پذیرش: 1399/4/8 | انتشار: 1399/4/8 | انتشار الکترونیک: 1399/4/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Niazi M, Shafaii Moghaddam E. Explaining the relation between scientific sociability and formation of university student identity. IRPHE. 2020; 25 (4) :53-72
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4093-fa.html

نیازی محسن، شفائی مقدم الهام. تبیین رابطه جامعه پذیری علمی و شکل گیری هویت دانشجویی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1398; 25 (4) :53-72

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4093-fa.html



سال 25، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4240