[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 25، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 25 شماره 4 صفحات 23-52 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی تجارب زیسته دانشجویان دکتری درخصوص مسئولیت های استاد راهنما به عنوان ارشادکننده پژوهشی
دکتر قاسم سلیمی1، نیره حسینی2
1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز
2- دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز
چکیده:   (431 مشاهده)
هدف از پژوهش کیفی حاضر که با روش پدیدارشناسی انجام شد، کاوش ادراکات و تجارب دانشجویان دکتری از مسئولیت­ های استاد راهنما در نقش ارشادکننده پژوهشی بود. به­ منظور گرد­آوری اطلاعات پژوهش، مصاحبه­ های نیمه­ ساختمند با 21 دانشجوی دکتری انجام گرفت که به­ صورت هدفمند و با روش معیارمحور و استراتژی حداکثر تنوع انتخاب شدند. تحلیل مصاحبه ­ها با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام و 38 مضمون پایه استخراج و در قالب 7 مضمون سازمان­ دهنده طبقه ­بندی شد. واکاوی ادراکات و تجارب دانشجویان دکتری حاکی از آن بود که ایفای نقش ارشادکننده پژوهشی توسط استاد راهنما از دیدگاه دانشجویان دکتری مستلزم انجام دادن مسئولیت ­های ارشادکننده پژوهشی در قالب 7 مؤلفه (مضمون سازمان­ دهنده) حمایت پژوهشی، راهنمایی علمی ـ پژوهشی، مداخلات توسعه ­ای، حمایت حرفه­ ای، حمایت ارتباطی، حمایت روان­شناختی و حمایت شخصی است. یافته­ های پژوهش حاضر می ­تواند مقدمه ­ای برای توجه و شناخت بیشتر درخصوص مسئولیت­ های ارشادگری پژوهشیِ استادان راهنمای دانشجویان دکتری و بهسازی و ضعیت موجود باشد.
واژه‌های کلیدی: ارشادگری، ارشادگری پژوهشی، ارشادکنننده پژوهشی، استاد راهنما، دانشجوی دکتری، آموزش عالی.
متن کامل [PDF 429 kb]   (126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مباحث روانشناسی و علوم تربیتی در آموزش عالی
دریافت: 1399/4/8 | ویرایش نهایی: 1399/4/8 | پذیرش: 1399/4/8 | انتشار: 1399/4/8 | انتشار الکترونیک: 1399/4/8
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salimi G, Hosseini2 N. Reflecting on the life experiences of doctoral students on the responsibilities of supervisors as research mentors. IRPHE. 2020; 25 (4) :23-52
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4092-fa.html

سلیمی قاسم، حسینی نیره. واکاوی تجارب زیسته دانشجویان دکتری درخصوص مسئولیت های استاد راهنما به عنوان ارشادکننده پژوهشی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1398; 25 (4) :23-52

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4092-fa.html



سال 25، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4240