سیر تحول برنامه ریزی آموزش عالی در ایران قبل از انقلاب اسلامی

10.22034/irphe.1993.711437

چکیده

 
این مقاله به بررسی تحولات برنامه ­ریزی آموزش­ عالی در ایران در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص یافته است. به این صورت که نخست برنامه ­ریزی به مفهوم اعم و برنامه ­ریزی آموزشی و آموزش عالی به معنی اخص تبیین شده و پس از آن تاریخچه برنامه ­ریزی آموزش عالی دولتی از تأسیس دارالفنون در سال 28 – 1227 تا سال 1357 به سه دوره مستقل یعنی دوره قبل از کودتای 1299، دوره 1320 – 1300 و دوره 1357 – 1320 شمسی تقسیم و مورد مطالعه قرار داده است. آنگاه عملکرد برنامه ­ریزی های سه دوره مزبور با اتکا، به اسناد و مدارک موجود و آرای صاحبنظران و تجارب شخصی نویسنده بررسی و تحلیل شده و مشخصات بارز هر دوره مورد مطالعه قرار گرفته است. بخش پایانی مقاله اختصاص به توصیه ­های کاربردی داشته و پیشنهادهایی در خصوص بهبود نظام برنامه ­ریزی آموزش عالی ارائه شده است.
این مقاله را آقای دکتر غلامعلی سرمد، عضو هیأت علمی وزارت فرهنگ و آموزش عالی، به رشته تحریر درآورده و در اختیار فصلنامه قرار داده ­اند که بدین وسیله از ایشان تشکر می ­شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Trends of planning in the Public Higher Education Since the Establishment of Dar-ol-Fonoon (Polytechnic) 1850 to 1979

چکیده [English]

This article is allocated to the review of the trends of Public Higher Education Planning since the establishment of Dar-ol-fonoon in 1850 to the victory of the Islamic revolution in Iran in 1979. In the beginning, the auther briefly presents a definition of the planning system, educational planning and higher education planning. He then specifies the three stages (a. before 1920 b. between 1920, to 1940, c. 1940 to 1979) of planning in the years 1850 to 1979 for Higher Education. These stages provide an analytical framework for describing the manifest characteristics and functions of each stage on the basis of scholars' thoughts, existing documents and the personal experiences of the author. 
In the final section, the author suggests some recommendations concerning the most important policies of planning in higher education.
This article has been prepared by Dr. Gh. A. Sarmad, an assistant Professor in the Ministry of Culture and Higher Education, who is hereby thanked. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Higher education planning
  • Iran
  • Islamic revolution