واکاوی سیر تحول آموزش عالی در افغانستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشگاه هرمزگان

10.22034/irphe.2023.1995570.0

چکیده

چکیده
این پژوهش به هدف "واکاوی سیرتحول آموزش عالی درافغانستان" انجام شده است. روش مورد استفاده کیفی از نوع تاریخی می باشد. پژوهشگر تلاش نموده با بهره گیری از مستندات، مصوبه های در دسترس و مصاحبه های عمیق ونیمه ساختاریافته با خبرگان کلیدی حوزه آموزش عالی با استفاده از "رویکرد هدفمند" براساس الگوی مصاحبه های کیفی وبا رعایت موازین آن از طریق تحلیل محتوای کیفی نسبت به شناسایی دوره ها و استخراج جهت گیری های آموزش عالی، سیر تحول آن را در پنج دوره با دیدگاهی تحلیلی نشان دهد. نتایج نشان می دهد که آموزش عالی افغانستان از سال 1311-1400، جهت گیری های متفاوتی داشته است. تجربه ای که قبل وبعد از اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق و جنگ های داخلی حاصل می شود، گذار از نظام آموزش عالی نسبتآ مستقل و ملی در دوره عمل گرایی به نظام ایدیولوژیک و متمرکز در دوره انزوا و انحصار و سرانجام بعد از یک دوره رکود ده ساله، به سمت نقش دادن دانشگاه ها در امر سیاست گذاری و برنامه ریزی آموزش عالی در دوره تحول است. دوره پنجم، آیینی شدن دانشگاه ها براساس معارف اسلامی است که بعد از 1400 آغاز می گردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analyzing the evolution of higher education in Afghanistan

نویسندگان [English]

  • Hamayon Rahyab 1
  • Kourosh Fathi Vajargah 1
  • Esmaeil Jafari 1
  • Neamatollah Mosapour 2

1 SBU

2 Hormozgan University

چکیده [English]

Abstract
Look into Analyzing the Evolution in Higher Education of Afghanistan. The study used a qualitative research method with a historical lens. The researcher tried to make use of available documents, enactment, and in-depth and semi-structured interviews with key experts in the field of higher education using a " targeted approach " based on the pattern of qualitative interviews and following its standards through qualitative content analysis regarding the identification of the transformation periods and the exploration of higher education, to show its evolution in five periods with an analytical point of view. The finding shows that higher education in Afghanistan has gone through different phases during its lifetime between 1311-1400. The experience gained from the higher education process before and after the occupation of Afghanistan by the former Soviet :union: and civil wars shows; the transition from a relatively national and independent higher education system during the period of Pragmatism to an ideological and centralized higher education system during the period of Isolation and exclusivition. Finally, the process lead to a period of transformation after ten years of stagnation by asking the opinions of university stakeholders to participate in higher education. The fifth period is the ritualization of universities based on Islamic teachings, which begins after 1400.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Afghanistan
  • Evolution
  • Higher education
  • Historical periods
  • Orientations

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1402