نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان
2 دانشگاه صنعتی شاهرود
چکیده
برنامه «انگلیسی برای اهداف دانشگاهی» و یا به تعبیری رایجتر، برنامه «زبان تخصصی» از جمله زیرنظامهای شاخص آموزشی در نظام آموزش عالی ایران برشمرده میشود. این برنامه که عمری حدود چهار دهه را تجربه کرده، بخشی قابلتوجه از روند آموزش رسمی این زبان را به خود اختصاص داده است. بررسی پژوهشهای مرتبط با این برنامه در نظام آموزش عالی بیانگر آن است که گرچه از زوایایی و عمدتا از منظر روش و منابع آموزشی نقدهایی به آن وارد شده است، اما کمتر شاهد ارزیابی آسیبشناسانه آن از منظری گستردهتر بودهایم که این فقدان ضرورت بازنگری آن را دوچندان نموده است. با درک این ضرورت، در پژوهش حاضر و با بهرهگیری از روش نظریه دادهبنیاد، دیدگاههای یازده نفر از متخصصان صاحبنظر در حوزه زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی به شکل کیفی بررسی و تحلیل شده است. یافتهها بیانگر آن است که این برنامه در دو ساحت سیاستگذاری و اجرا با کاستیهایی جدی روبرو میباشد که حداقل در هفت محور فرعی قابل طبقهبندی هستند. به بیانی روشنتر، در بعد سیاستگذاری، سه مولفه ضعف در سیاستهای بالادستی، کمتوجهی به اهداف و ماموریت برنامه و کمتوجهی به جایگاه ذینفعان برنامه و در بعد اجرا، چهار مولفه عدم تعیین شایستگیهای حرفهای مدرسان، ضعف زبان عمومی دانشجویان، کاستیهای مشهود در انتخاب مواد و روشهای آموزشی و عدم لحاظ نمودن مولفههای اجتماعی و فرهنگی قابل طرح میباشد. نتایج حاصل از این پژوهش میتواند در روند بازنگری این برنامه و اجرای آن به برنامهریزان حوزه آموزش عالی، طراحان برنامه درسی، مدرسان و دیگر ذینفعان یاری رساند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A critical evaluation of ‘English for academic purposes (EAP)’ program in Iranian higher education from specialists’ perspective: A grounded theory
نویسندگان [English]
1 English Department, Damghan University
2 Shahrood University of Technology
چکیده [English]
The ‘English for academic purposes’ program, or the so-called ‘specialized English’ program, is one of the key educational sub-systems in Iran's higher education, which has experienced a life of about four decades. Reviewing the related research to this program in the higher education system shows that although it has been evaluated from different angles and mainly from the viewpoint of teaching methods and materials, we have rarely seen its critical evaluation from a broader perspective, Understanding such necessity and using grounded theory, the opinions of eleven specialists in the field of English for academic purposes (EAP) have been qualitatively examined and analyzed. The findings indicate that this program is faced with serious shortcomings in two main areas of policymaking and implementation, which were classified into seven sub-areas.The results of this research can help higher education policymakers, curriculum designer, instructors and other stakeholders in the process of revising and implementing this program.
کلیدواژهها [English]