نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران
چکیده
اگرچه دانشگاههای اروپایی از آغاز تا ابتدای قرن نوزدهم عمدتاً بهعنوان مکانهایی برای آموزش عالی شناخته شدهاند، اما هویت دانشگاه برلین بهعنوان اولین دانشگاه مدرنِ اختصاصاً آلمانی بیش از آن مرهون اهتمام به پژوهش و بینشی فلسفی در مدیریت نظام دانش است. با تأسیس دانشگاه برلین در 1810 و تعریف مأموریتهای جدید برای دانشکدهها، پژوهش در کنار آموزش و تربیت اخلاقی، بهعنوان یکی از سه وظیفه اصلی استادان برجسته دانشکدهها تعیین شد. آکادمی نیز بهعنوان مکان پژوهش عالی، با استخدام استادان و دانشمندان برجستهای که خود را تماماً وقف پژوهشهای جاندار کرده بودند، کلاسهای درس و دانش عالیِ معطوف به آینده را یاری میکردند. دانشکده فلسفه نیز بهمثابه رکن سوم، نخست از طریق مدیریت رابطه دانشکدهها و آکادمی و سپس تأمل بر یافتههای پژوهشی جدید، نظام دانش جدید را معطوف به ایده وحدت علم و دانش مطلق هدایت میکند. این نوشتار تلاش دارد عناصر برسازنده دانشگاه برلین در ابتدای قرن نوزدهم را با محوریت پژوهش و دانشکده فلسفه ذیل دو ایده وحدت و پیشرفت تببین کند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relations between research and philosophy at the newly founded University of Berlin
نویسنده [English]
Associate professor of philosophy at Institute for Social and Cultural Studies, Tehran, Iran
چکیده [English]
The identity of the University of Berlin as the first modern university in Prussia, owes above all to its attention to research and philosophical insight in the management of the knowledge system and its guardian institution. With the establishment of the University of Berlin in 1810, research, along with teaching and moral education, was determined as one of the three main tasks of the big professors of the faculties. In this structure, in addition to faculties as the first pillar of the university, which is in charge of educational activities, the Academy is also a place of excellent research as the second pillar. The Faculty of Philosophy, as the third pillar, should first obtain a reasonable picture of the order of disciplines and sciences in the overall structure of the knowledge system through the general management of the university with the aim of regulating the relationship between the faculties with each other and with the academy, and then reflecting on the research findings of the faculties and the academy and so realize the idea of "unity of science" and "absolute knowledge" step by step. This article tries to explain the building elements of the University of Berlin in the beginning of the 19th century with the focus on Research and the Faculty of Philosophy under the two ideas of "unity" and "progress".
کلیدواژهها [English]