نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه خوارزمی
2 دانشگاه اصفهان
چکیده
پس از انقلاب اسلامی بخشی از وظیفۀ تقویت آموزه های دینی، ارتقای ارزش های انقلابی، مقابله با نفوذ فرهنگی غرب و همنوایی با اهداف نظام سیاسی جامعه برعهده دانشگاه گذاشته شد. سیاستگذاری فرهنگی در دانشگاه های کشور به عنوان بخشی از دستگاه ایدئولوژیک و در چارچوب گفتمان دولتی به ابزاری برای تقویت ارزش ها و آرمان های نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد. در این مطالعه درباره نسبت میان چنین انتظاراتی با واقعیات موجود توصیفی ارائه شده است. با تکیه بر روش مطالعه اسنادی ابتدا وجوه برجسته آرمان های فرهنگی، به ویژه بخش مد نظر سیاستگذاران؛ یعنی سلوک و منش دانشجویان، توصیف و سپس با مرور نظام مند پیمایش های ملی، جنبه هایی از واقعیت اندیشه ها و رفتار دانشجویان تحلیل شده است. یافته ها نشان داد که بین آرمان های فرهنگی و واقعیت نگرش ها و گرایش های دانشجویان فاصله معنادار وجود دارد. این وضعیت ممکن است به دلیل ناکارآمدی سیاست ها یا نقصان در شیوۀ اجرای آنها باشد یا به نادیده گرفتن تأثیر عملکرد نهادها و شرایط ساختاری جامعه بر نگرش ها و رفتار فرهنگی جوانان و بی اعتنایی به مختصات زیست اجتماعی آنان در دنیای امروز مربوط باشد. در هر صورت، ضروری است که انتظارات فرهنگی از دانشگاه و دانشجو در چارچوبی واقع بینانه تر بازاندیشی شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
University & Cultural Policies: The Relation Between Ideal and Reality
نویسندگان [English]
1 kharazmi university
2 Esfahan University
چکیده [English]
After the Islamic Revolution part of the task of strengthening religious teachings, promoting revolutionary values, countering the cultural influence of the West and students' compliance with the goals of the political system of society was assigned to universities. Cultural policymaking in the country's universities, as a part of the ideological system and within the framework of government discourse, became a tool to strengthen the values and ideals of the Islamic Republic of Iran. In the present article, an attempt was made to examine the relationship between such expectations and the existing facts. For this reason, based on the method of documentary study, the salient aspects of the cultural ideals that policy makers were considered about the behavior and character of students was explained. Then relying on a systematic review of national surveys; aspects of the reality of students' thoughts and behavior were analyzed. The findings indicated that there is a significant gap between cultural ideals and the reality of students' attitudes and tendencies. This situation may be due to inefficiency of policies or shortcomings in the way they are implemented, or it may be due to ignoring the structural conditions of society and disregarding the social life of young people in today's world. In any case, it is necessary to rethink the cultural expectations of the university towards the student in a more realistic framework.
کلیدواژهها [English]
References
Zakai, M.S., & Sadat Shafiei, S. (2010). Anatomy of the cultural policy of the Islamic Republic of Iran. Cultural Studies and Communication, (20), 77- 120 [in Persian].