نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشگاه فرهنگیان- معاونت پژوهش و فناوری
چکیده
نظام تربیت معلم بهعنوان یکی از زیرنظامهای آموزش و پرورش، مانند هر سیستم دیگری متشکل از سه جزء اصلی درونداد، فرایند، و برونداد است که هر یک، نقش موثر و سازندهای در تداوم و پیشرفت این نظام دارند. هدف این پژوهش، آسیبشناسی فرایند جذب و انتخاب معلم و ارایه توصیههای سیاستی برای بهینهسازی آن بود که با استفاده از روش پژوهش کیفی و رویکرد دادهبنیاد نوخاسته انجام گرفت. مصاحبههای نیمهساختاریافته بهعنوان ابزار اصلی گردآوری اطلاعات استفاده شد. با کاربست روش نمونهگیری هدفمند، 15 نفر از خبرگان دانشگاهی، متخصصان و مدیران حوزه منابع انسانی و تربیت معلم و 4 نفر از دانشجو معلمان برگزیده، تا رسیدن به حد اشباع نظری در گردآوری دادهها، در پژوهش شرکت کردند. با تکیه بر پیشینه پژوهش و تجربیات زیسته، سوالات اساسی مصاحبه تهیه و در نهایت با نظر متخصصان، روایی آن تایید شد. پس از تهیه و ارسال پروتکل مصاحبه برای مشارکتکنندگان، مصاحبهها انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان دادند، شش نارسایی سیاستگذاری-نهادی، شناختی-نگرشی، آیندهنگرانه، اجرایی، قانونی و رویکردی-روشی در زمینه جذب و انتخاب معلم وجود دارد. پس از تشکیل گروه کانونی، توصیههای سیاستی متناسب با این نارساییها در چهار دسته توصیههای معطوف به حوزه نظرورزی، سیاستگذاری و مدیریت میانبخشی، مدیریت میانی و برنامهریزی، و مدیریت اجرایی ارائه شد. نتایج این پژوهش دلالتهایی از منظر نظری، روششناختی و اجرا برای سیاستگزاران و مجریان تربیت معلم دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Pathology of teacher recruitment and selection processes and providing policy recommendations for its improvement
نویسنده [English]
Farhangian University
چکیده [English]
The comprehensive teacher system as one of the subsystems of education, like any other system consists of three main components of input, process, and output, each of which, for its part, has an effective and constructive role in the survival and development of this system. The purpose of this study was to analyze the challenges and problems of teacher recruitment process and to provide policy recommendations for its optimization. To do so, adopting a Grounded Theory method, Semi-structured interviews were used as the main instrument for data collection. Using purposive sampling, 15 academic experts, specialists and managers in the field of human resource management and teacher education and 4 student-teachers were selected and participated in this study. Based on the research background and lived experiences of participants, the basic questions of the interview protocol were prepared and finally, with the opinion of experts, its validity was confirmed. After preparing and sending the interview protocol to the participants, the interviews were conducted. Analysis of the results and findings revealed that there are six shortcomings of: 1-policy making-institutional; 2-cognitive-attitudinal; 3-futuristic; 4-executive; 5-legal; and 6-methodological in teacher recruitment and selection. After the formation of the focus group, policy recommendations were provided in accordance with these shortcomings, which were presented in four categories of recommendations focusing on the areas of theory, policy-making and intermediate management, middle management and planning, and executive management. This study rich theoretical, methodological, and practical implications for researchers and policy makers involved in teacher education.
کلیدواژهها [English]