نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
چکیده
هوش مصنوعی ذیل پاردایم انقلاب صنعتی چهارم به یکی از روندهای سرنوشتساز جوامع تبدیل شده است. روش و شیوه آموزش دانشگاهی، بهعنوان یکی از مهمترین برساختهای اجتماعی، همواره از پیشرفت فناوری تأثیرپذیر بوده است. هوش مصنوعی در مقایسه با سایر فناوریها با سرعت، عمق و گستره وسیعتری آموزش دانشگاهی را متحول ساخته است. پرسش اصلی این است که گسترش هوش مصنوعی در ایران چه تأثیری بر آینده آموزش دانشگاهی خواهد داشت؟ در این مطالعه برای پاسخگویی به این پرسش به چند پرسش دیگر پاسخ داده شده است، از جمله روندهای جهانی هوش مصنوعی در آموزش دانشگاهی چیست؟ دیدگاه دانشگاهیان ایرانی درباره نفوذ هوش مصنوعی در آموزش دانشگاهی چیست؟ عدم قطعیتهای کلیدی ناشی از نفوذ هوش مصنوعی در آموزش دانشگاهی ایران چیست؟ سناریوهای پیش روی آموزش دانشگاهی ایران در سایه هوش مصنوعی چیست؟ برای پاسخگویی به این پرسشها از روشهای تحلیل روند، پانل خبرگان، ذهنانگیزی، تحلیل ساختاری-تفسیری و سناریو استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که در کشور ایران اجماع ملی درباره AI شکل نگرفته و به تبع آن برنامهریزی برای تجهیز زیرساخت قانونی، نرمافزاری و سختافزاری حاصل نشده است، فرهنگ دادهمداری و تصمیمگیری مبتنی بر داده باید بهبود یابد و نظام آموزشی با تکیه بر پیشرفتهای AI بازنگری و کارکردها و اثربخشی AI در آموزش دانشگاهی فهمیده شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Artificial Intelligence and the Future of University Education in Iran
نویسنده [English]
ISCS
چکیده [English]
The emergence of artificial intelligence (AI) within the context of the fourth industrial revolution has become a significant trend for societies worldwide. Methods of university education, as a crucial social structure, has always been influenced by technological advancements. However, AI has revolutionized university education at a rapid pace, with profound and extensive implications. The main question of this article was how AI expansion will impact the future of university education in Iran. To address this inquiry, various related questions are addressed, including global trends of AI in university education, the perspectives of Iranian academics on the influence of AI in university education, uncertainties arising from AI integration in Iranian university education, and the potential scenarios for Iran's university education under the shadow of AI. To answer these questions, the research employed several methodologies, such as trend analysis, expert panel discussions, brainstorming sessions, structural-interpretive analysis, and scenario development. The findings revealed that a national consensus on AI has not been established in Iran, consequently hindering the development of adequate legal, software, and hardware infrastructure. There is a need for an in-depth review of AI, its functions, and its effectiveness in university education in order to foster a comprehensive understanding of its implications.
کلیدواژهها [English]
Wolff, J. (2021). How is Technology Changing the World, and How Should the World Change Technology?. Global Perspectives, 2(1), 27353.