نویسندگان
1 دانشیار گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا
2 استادیار گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه بوعلی سینا
3 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته توسعه اقتصادی و برنامهریزی دانشگاه بوعلی سینا
چکیده
عدم تطبیق مهارت اصطلاح فراگیری است که به انواع مختلف نبود تعادل بین ارائه مهارت و نیاز به مهارت در بازار کار اشاره دارد. در این مقاله شاخصهای نوع اول و دوم عدم تطبیق مهارت (KILM 15a, KILM 15b) که در سال 2014 در شمار شاخصهای کلیدی بازار کار قرار گرفتهاند، محاسبه شد. روش پژوهش رویکرد سازمان بینالمللی کار بود. بهمنظور محاسبه شاخص از دادههای موجود در طرح آمارگیری نیروی کار از بهار سال 1384 تا بهار سال 1391 استفاده شد. بنا بر نتایج تحقیق، زنان و جوانان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض عدم تطبیق نوع اول قرار دارند. همچنین برای تمام گروهها به تفکیک سن و جنسیت آموزش کمتر از اندازه کاهش یافته است، در حالی که آموزش بیش از اندازه بهویژه برای جوانان(افراد 15 تا 29 ساله) طی دوره مورد بررسی روند افزایشی را نشان میدهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Measuring indicators of first and second type of Skill Mismatch in IranÂ
نویسندگان [English]
1 Associate Professor, Department of Economics, Faculty of Economic and Social Science, Bu-Ali-Sina University
2 Assistant Professor, Department of Economics, Faculty of Economic and Social Science, Bu-Ali-Sina University
3 Master in Economic Development and Planning, Bu-Ali-Sina University
چکیده [English]
Skills Mismatch is an encompassing term which refers to various types of imbalances between skills offered and skills needed in the labor market. In this article, indicators of primary and secondary Skills Mismatch (KILM 15a, KILM 15b) that in 2014 were considered the key indicators of Labor Market are calculated. The research method used in this article was the same approach used by the International Labor Market. For the purpose of calculating existing index information in the Labor Force Survey during 2006:Q1 to 2013:Q1 were used. According to the research results, women and young people are more vulnerable than adults in the first type mismatch. Moreover, for all groups' education was decreased by age and gender during the period under review, whereas over education showed an excessive increase, especially for individuals aged 15-29.
کلیدواژهها [English]