نویسندگان
1 مربی گروه جامعهشناسی دانشگاه پیام نور اهر
2 کارشناس ارشد رشته جامعهشناسی دانشگاه پیام نور تهران - پرند
چکیده
امروزه، دانشگاه مکانی برای تولید علم، دانش و مهارتآموزی دانشجویانی است که در فرایند توسعه اجتماعی و اقتصادی نقش مهمی ایفا میکنند. لیکن برای تحقق چنین نقشی آگاهی از فرهنگ دانشگاهی و کاربست آن لازم مینماید؛ در این پژوهش بر اساس نظریه سرمایه فرهنگی و اجتماعی بوردیو و دیگران، چگونگی تأثیرپذیری این آگاهی بررسی شده است. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی بود و از بین 1600 نفر دانشجوی دانشگاه پیامنور اهر نمونهای به تعداد 310 نفر بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه محقق ساخته بود. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیرها بیانگر پایایی رضایتبخش و هماهنگی از سؤالات پرسشنامه بود. برای آزمون فرضیات از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها نشان داد بین شاخصهای سرمایه اجتماعی نظیر شبکه روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی، اعتماد نهادی و همیاری و میزان آگاهی دانشجویان از فرهنگ دانشگاهی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین شاخصهای سرمایه فرهنگی نظیر تمایلات و گرایشهای روانی فرد، مصرف کالاها و فرآوردههای فرهنگی، مدارک و مدارج تحصیلی با میزان آگاهی دانشجویان از فرهنگ دانشگاهی نیز رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج بهدست آمده از تجزیه و تحلیل رگرسیونی نیز حاکی از آن است که متغیرهای شبکه روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی، همیاری و مصرف کالاها و فرآوردههای فرهنگی 2/34 درصد از واریانس میزان آگاهی از فرهنگ دانشگاهی را تبیین میکنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The relationship between students' awareness of academic culture and social and cultural capital
نویسندگان [English]
1 Department of Sociology, Payame Noor University, Ahar
2 M.A. in Sociology , Payame Noor University-Parand
چکیده [English]
A university is a place for the production of science, knowledge, and skill training of students who play an important role in the process of social and economic development. However, to fulfill this role, the awareness of academic culture and its application is indispensable. In this study, based on Bourdieu's theory of cultural and social capital, the influential manner of this awareness was examined. The research method was a descriptive-survey. Statistical research population was all students at Payam-e-noor University-Ahar Branch (N= 1600). The statistical sample was randomly selected (n= 310) by using Morgan table and multistage cluster sampling method. Survey instrument was a researcher-made questionnaire. Calculated Cronbach's alpha for variables indicated a satisfactory reliability and coordination of questions. All hypotheses were tested by Pearson correlation. Results indicated that there was a positive and significant correlation between awareness of academic culture and components of social capital such as social network, social trust, organizational trust, and cooperation. Furthermore, there was a positive and significant correlation between cultural capital (e.g. psychic tendency, consumption of cultural goods, and academic degrees and students' awareness of academic culture. The results of the regression analysis, also suggests that variables such as social network, social trust, cooperation, and consumption of cultural goods have explained 34.2% of variance for awareness of academic culture.
کلیدواژهها [English]