تحلیل تجربی تأثیر کاهش نابرابری آموزشی بر بهره وری کل عوامل تولید در ایران

نویسندگان

1 دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز

2 کارشناسی ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز

چکیده

آموزش، به­ عنوان یکی از مفاهیم سرمایه انسانی، تواناییهای متعددی را در نیروی­کار ایجاد می­کند و موجب افزایش قدرت تولید و بازدهی کار می­شود. هدف این مطالعه بررسی اثر نابرابریهای آموزشی بر بهره­وری کل عوامل تولید در ایران بود. در این خصوص ضریب جینی آموزش به­عنوان شاخصی برای بیان نابرابری آموزشی، برای افراد 15 سال به بالا، با استفاده از روش توماس و همکاران (2001) محاسبه شد. با بهره­گیری از داده­های سری زمانی ایران طی دوره 1390-1349 و رهیافت اقتصادسنجی ARDL، نابرابری آموزشی و رابطه تجربی آن با بهره­وری کل عوامل تولید آزمون شد. بر اساس نتایج به­­دست­ آمده بین ضریب جینی آموزشی و بهره­وری کل عوامل تولید در کوتاه­مدت و بلندمدت رابطه منفی و معنا­دار وجود دارد؛ به دیگر سخن، کاهش نابرابریهای آموزشی موجب افزایش بهره­وری کل عوامل تولید می­شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Empirical analysis of educational inequality reduction on total productivity of production factors in Iran

نویسندگان [English]

  • Mohammad Ali Motaffakker Azad 1
  • Reza Ranjpour 1
  • Samira Salimi Shendi 2

1 Department of Economics, Faculty of Economics, Management and Business, Tabriz University

2 MSc Student in Economics, Tabriz University

چکیده [English]

Education, as one of the concepts of human capital, transfers various capabilities to the labor force and increases productivity and efficiency of the work. The purpose of this study was to investigate the effect of educational inequalities on the total productivity of production factors in Iran. In this context, the Gini coefficient of education was calculated using the study by Thomas et al. (2001) as an indicator for defining the inequalities of education for 15 year old and older individuals. Then, using time series data over the period of 1970-2011 in Iran and ARDL econometric approach, the degree of educational inequality and its experiential relationship with total productivity of production factors have been tested. Based on the obtained results, there is a significant negative relationship between the educational Gini coefficient and total productivity of production factors in the short term and long term. In other words, decreasing of educational inequalities increases the overall productivity of production factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • educational inequality
  • Gini Coefficient
  • Total Factor Productivity