نویسندگان
1 دانشجوی دکتری ترویج کشاورزی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
2 دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
3 دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی نقش ظرفیت سازی دانش در شکلگیری پیامدهای کارآفرینانه در سازمان تحقیقات کشاورزی ایران بوده و از روش همبستگی برای تحلیل دادهها استفاده شده است. جامعه آماری شامل 2768 نفر از اعضای هیئت علمی و محققان مراکز و ایستگاههای تحقیقاتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بود که برای نمونهگیری از هر منطقه جغرافیایی کشور یک استان به تصادف انتخاب و از بین آنها بهصورت تصادفی و با رعایت انتساب متناسب 320نفر(بر حسب محاسبه فرمول کوکران) انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامهای در قالب طیف لیکرت بود که برای سنجش روایی آن از روش روایی تشخیصی و برای سنجش پایایی از روش پایایی ترکیبی استفاده شد. از بسته نرم افزاری Lisrel نسخه 54/8 برای مدلیابی معادلات ساختاری (SEM) بهره گرفته شد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که ظرفیت سازی دانش از مؤلفههای خلق دانش، تفسیر دانش و نشر و توزیع دانش تشکیل شده است. بعد خلق و تفسیر دانش بر شکلگیری ابعاد تحقیق و توسعه کارآفرینانه از خود اثر معناداری را نشان میدهند، لیکن نشر دانش در نظام تحقیقات کشاورزی کشور نقش معناداری را از خود نشان نداد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Building Knowledge Capacity as an Antecedent for Entrepreneurial Consequences in Iranian Agricultural Research
نویسندگان [English]
1 Ph.D. Student, College of Agricultural Economics and Development, University of Tehran
2 College of Agricultural Economics and Development, University of Tehran
3 College of Agricultural Economics and Development,, University of Tehran
چکیده [English]
This research was conducted to identify knowledge capacity role in Entrepreneurial consequences in Iranian Agricultural Research Institute. A co-relational research method was used for data analysis. Statistical population for the study consisted of 2768 faculty members and researchers in centers and research stations affiliated with Ministry of Jihad-e-Agriculture. One out of each six regional groups of provinces and 320 researchers from them were randomly selected using Cochran’s sampling methodology. Research instrument consisted Likert scale for latent variables measurement. Validity of the questionnaire was analyzed using discriminant validity. Also composite reliability coefficient was calculated. The Structural Equation Modeling was employed by LISREL 8.54 software package. The research results indicated that knowledge capacity is formulated by acquisition of knowledge, knowledge interpretation and knowledge distribution components. Knowledge acquisition and knowledge interpretation components have a significant role in transfer and entrepreneurial research and development dimensions, while knowledge distribution has no significant effect on research and development dimensions in Iranian agricultural research system.
کلیدواژهها [English]