بررسی شیوه های اسناد علی و راهبردهای یادگیری در دانشجویان و رابطه آنها با هوش، خلاقیت، جنسیت و رشته تحصیلی

نویسندگان

1 عضو هیأ علمی دانشگاه تبریز

2 عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی-سراب

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت اِسناد علّی و راهبردهای یادگیری در دانشجویان تبریز و نیز رابطه آنها با متغیرهای هوش، خلاقیت، جنسیت و رشته تحصیلی بوده است. برای این منظور، 500 دانشجوی دختر و پسر به صورت تصادفی منظم از بین کلیه دانشجویان انتخاب و با استفاده از پرسشنامه خلاقیت، پرسشنامه CDS، پرسشنامه MSLQ و آزمون هوش ریون اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردیدند. شیوه‎های اسناد علّی دارای سه بعد مرکز کنترل، کنترل پذیری و ثبات پذیری، و راهبردهای یادگیری نیز شامل راهبردهای یادگیری سطح بالا، سطح پایین و راهبرد خود نظم دهی بوده اند. مطابق نتایج به دست آمده، هرچه افراد از لحاظ بهره هوشی و میزان خلاقیت در سطح بالاتری قرار داشتند، دارای مرکز کنترل درونی و کنترل پذیری بیشتری نیز بوده اند. همچنین این افراد (افرادی با میزان خلاقیت زیاد)، در مقایسه با افرادی با سطح خلاقیت پایین، از راهبردهای یادگیری سطح بالا بیشتر استفاده می کردند. نتیجه دیگر آن است که دانشجویان گروه های مختلف تحصیلی در استفاده از اسنادهای علّی به گونه متفاوتی عمل می‏نمودند، به طوری که دانشجویان گروه فنی و مهندسی دارای اسناد علی درونی‏تر، ناپایدارتر و کنترل‏پذیرتری نسبت به سایر رشته های تحصیلی بوده اند؛ در صورتی که در استفاده از انواع مختلف راهبردهای یادگیری تفاوت معنی‏داری نشان ندادند.
مطابق نتایج به دست آمده، بین دانشجویان دختر و پسر در استفاده از شیوه های اسناد علّی تفاوت معنی داری وجود نداشته است؛ اما این دو جنس در راهبردهای خود نظم دهی به طور متفاوتی عمل کردند واین تفاوت به نفع گروه مردان گزارش شد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Survey on Causal Attribution Styles and Learning Strategies in University Students and Their Relations With Intelligence, Creativity, Sexuality and Field of Study.

نویسندگان [English]

  • Davood Hosseini-Nasab 1
  • Rana Saken Azari 2
  • Parviz Tajadini 2

1 Faculty member of Tabriz University

2 Faculty member of Islamic Azad University

چکیده [English]

The purpose of this study is causal attribution styles and learning strategies among Iranian university students and their relationships with IQ, creativity, sexuality and field of study. For this reason, 500 male and female students were chosen with systematic random sampling method from all students of university. Creativity Questionnaire, CDS Questionnaire, MSIQ Questionnaire and Reaven Test of IQ were used as instruments for collecting data and analyses.
Causal attribution styles have three dimensions and learning strategies have four levels. According to results, students with high IQ and creativity have internal locus of control and more acceptance control. These students persons, in compare to low IQ and creativity ones, were also used more high level of learning strategies.
Students with technical and engineering field of study, in compare with other field of study, have more internal locus of control, unstable, and acceptance control. When compare male and female students, there is not any differences in terms of causal attribution styles, but there is differences between them in terms of self-regulated strategies (males are more than females).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Causal Attribution Styles
  • learning strategies
  • IQ
  • creativity
  • sexuality
  • Field of study