طراحی مدل اندازه گیری ظرفیت جذب دانش: مطالعه موردی صنایع دارویی کشور

نویسندگان

1 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی

2 استادیار دانشکده اقتصاد و علوم‌اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

مزیت رقابتی سازمانها بیش از آنکه وابسته به منابع فیزیکی آنها باشد، به دانشی که در اختیار آنهاست بستگی دارد. خارج از مرزهای سازمانی منابعی از دانش وجود دارند که سازمانها با بهره گیری از آنها
می توانند قابلیتهای رقابتی خود را توسعه دهند یا قابلیتهای نوینی را خلق کنند . ظرفیت جذب دانش
به عنوان توانایی یک شرکت در شناسایی، کسب و به کارگیری دانش موجود در محیط خارج از سازمان در فرایندها و محصولات سازمان نقش مهمی در توسعه مزیتهای نوآوری و انعطاف پذیری در سازمان دارد. در رویکرد سنتی این قابلیت از طریق شاخص تحقیق و توسعه اندازه گیری می شود. در این مقاله ضمن بیان کاستیهای روش سنتی و تبیین ظرفیت جذب دانش به عنوان یک قابلیت جمعی چند سطحی، روشی جامع برای اندازه گیری آن ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Absorptive Capacity Measurement Model:A Study of Iranian Pharmaceutical Firms

نویسندگان [English]

  • Abbas Ali Hajikarimi 1
  • Bahman Hajipour 2

1 Assistant Professor, Department of Business Administration Faculty of Management and Accounting Shahid Beheshti University, Tehran

2 Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Social Sciences Shahid Chamran University, Ahwaz

چکیده [English]

  Cohen and Levinthal (1990) defined absorptive capacity (AC) as ‘‘the ability of a firm to recognize the value of new external information, assimilate it, and apply it to commercial ends’’. They argued that AC is an organizational learning concept and is the cumulative effect of continuous learning. However, this definition deals primarily with external knowledge and information. Implicit in the definition is the notion that firms are aware of internal information and have access to it. In some cases, organizations may not be aware or have access to its existing knowledge, especially tacit knowledge that can only be communicated by direct social interaction. Thus, a network of formal and informal communication linkages are necessary for the internal diffusion of new knowledge and technology. This study develops valid and reliable instruments to measure the sub-dimensions of AC.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Absorptive Capacity
  • Measurement and Empirical Research