[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 27، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 27 شماره 4 صفحات 141-111 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی خط مشی گذاری در نظام آموزش مهارت و فناوری کشور با رویکرد داده بنیاد
جواد صدقی1، رضا خدائی محمودی2، سلیمان ایران زاده3، یعقوب علوی متین4
1- دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش خط مشی گذاری عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
2- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، مرند، ایران ، Reza_khodaie43@yahoo.com
3- استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
4- استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (127 مشاهده)
هدف از این پژوهش ارائه الگوی خط مشی ­گذاری در نظام آموزش مهارت و فناوری کشور بود. پارادایم و فلسفه حاکم بر این مطالعه تفسیری از نوع ساخت­گرایی و روش­ شناسی کیفی بود. این پژوهش با استفاده از نظریه داده ­بنیاد (طرح استراوس و کوربین) انجام شد. برای خلق یک مدل و الگوی خط­ مشی ­گذاری، با خبرگان موضوع خط مشی آموزش مهارتی مصاحبه و مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی طی شد. جامعه مورد بررسی 41 نفر از مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور بودند که از این تعداد 19 نفر با روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. با توجه به موضوع مورد مطالعه از روش مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته برای گردآوری داده­ ها استفاده شد. یافته ­ها نشان داد که شناسایی نیازهای آموزشی بازار کار و ضرورت خط مشی­ گذاری پویا و منعطف برای آن مقوله محوری است که تحت تأثیر شرایط علّی شامل عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی و عوامل مدیریتی است. عوامل درون­ سازمانی و برون­ سازمانی به ­عنوان شرایط مداخله­ گر و محیط درون­ سازمانی، محیط برون ­سازمانی و عوامل اجتماعی شرایط زمینه ­ای هستند که بر راهبردهای خط مشی­ گذاری تأثیر می­ گذارند. مدل خط مشی­ گذاری با راهبردهای مدیریتی و آموزشی به نتایج در سه بعد اجتماعی- فردی، مدیریتی-حاکمیتی و علمی منجر می­ شود.
 
واژه‌های کلیدی: خط مشی گذاری، نظام آموزش مهارت و فناوری کشور، نظریه داده بنیاد.
متن کامل [PDF 1358 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1399/9/8 | پذیرش: 1400/3/20 | انتشار: 1400/10/20 | انتشار الکترونیک: 1400/10/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sedghi J, Mahmoodi Khodaei R, Iranzadeh S, Alavi Matin Y. Designing a policy-making model in skill based education using a Grounded Theory approach. IRPHE. 2022; 27 (4) :111-141
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4597-fa.html

صدقی جواد، خدائی محمودی رضا، ایران زاده سلیمان، علوی متین یعقوب. طراحی الگوی خط مشی گذاری در نظام آموزش مهارت و فناوری کشور با رویکرد داده بنیاد. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (4) :141-111

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4597-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 27، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4410