1- . دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران 2- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، maryam_panahi@atu.ac.ir 3- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (158 مشاهده)
پذیرشدانشجویان بین المللی یکی از مهم ترین مؤلفه های بین المللی سازی آموزش عالی است.به رغم در اقلیت بودن جمعیت دانشجویان بین المللی، به دلیل آثار و پیامدهای تحصیل این دانشجویان بر نظام های آموزشی کشورهای مختلف، رضایت آنها از کیفیت خدمات دانشگاهی حایز اهمیت است. با وجود اهمیت این موضوع، در پژوهش های پیشین کمتر به آن توجه شده است.تحقیق حاضر با هدف بررسی کیفیت خدمات دانشگاهی از منظر دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی انجام شد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام 221 نفر دانشجویان خارجی در دانشگاه شهید بهشتی بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 140 نفر تعیین شد که با در نظر گرفتن ضریب افت، تعداد 150 پرسشنامه بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده بین آنها توزیع و تعداد 126 پرسشنامه پاسخ داده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که شش بعد از کیفیت خدمات ارائه شده در دانشگاه شامل خدمات آموزشی و پژوهشی، خدمات کتابخانه ای و رسانه ای، خدمات اداری، خدمات رفاهی، کیفیت فضای کالبدی و فیزیکی و خدمات اجتماعی و فرهنگی در دو سطح انتظارات و واقعیت ها آزمون شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از آرای متخصصان و خبرگان دانشگاهی استفاده و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ در سطح انتظارات 96/0 و در سطح واقعیت ها 96/0 برآورد شد. یافته ها نشان داد که بین وضعیت انتظارات و واقعیت ها از کیفیت خدمات ارائه شده شکاف وجود دارد (001/0 = p) که بیشترین میانگین نمره شکاف منفی به بعد کیفیت خدمات اداری (45/1-) و کمترین نمره به بعد کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی (73/0-) مربوط می شد.
Khorasani A, Panahi M, Ghanbari R. Evaluation of university services quality: perspectives of international students in Iran. IRPHE. 2022; 27 (4) :55-82 URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4595-fa.html
خراسانی اباصلت، پناهی مریم، قنبری رضا. ارزیابی کیفیت خدمات دانشگاه های ایرانی از دیدگاه دانشجویان بین المللی؛ مورد مطالعه دانشگاه شهید بهشتی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (4) :82-55