[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 27، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) ::
جلد 27 شماره 2 صفحات 197-155 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی متغیرهای پیشایندی مؤثر بر پیامدهای یادگیری دانشجویان دوره کارشناسی (فراتحلیل)
مهدی اکبری1، حبیب اله نادری2، جلیل فتح آبادی3، امید شکری4
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مازندران ، Mahdiakbari1362@gmail.com
2- استادیار دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مازندران
3- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
4- استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (470 مشاهده)
پیامدهای یادگیری به دستاوردهای فرد بعد از یادگیری اشاره دارد که در پی آن، رشد و توسعه فرد در حوزه ­های شناختی، عاطفی، هیجانی و مهارتی صورت می­ گیرد و زمینه رشد بیشتر وی برای انتزاع از معنا و مفاهیم درسی ایجاد می­ شود. شناسایی متغیرهای پیشایندی مؤثر بر پیامدهای یادگیری دانشجویان از دغدغه­ های مهم روانشناسی تحصیلی است. هدف اصلی این مطالعه مرور مطالعات ملی و بین ­المللی، تلفیق آنها و انجام دادن فراتحلیل دقیق، شناسایی متغیرهای پیشایندی مؤثر بر پیامدهای یادگیری دانشجویان دوره کارشناسی و طراحی مدل پیش­ بینی پیامدهای یادگیری بود. با مرور بیش از 150 مطالعه در 30 سال اخیر، 30 منطبق با ملاک­ ها تشخیص داده شد. با استفاده از نرم ­افزار فراتحلیل جامع، اندازه اثر بر اساس شاخص همبستگی محاسبه ­شد. یافته­ ها نشان داد که تأثیر چهار متغیر نیازهای روانشناختی، محیط یادگیری، انگیزش تحصیلی و رویکردهای مطالعه بر پیامدهای یادگیری دانشجویان معنا­دار است. تأثیر میانگین اندازه اثر همه مؤلفه ­های نیازهای ­روانشناختی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط)، همه مؤلفه ­های محیط یادگیری (جوّ کلاسی، یادگیری و دانشگاهی)، دو مؤلفه انگیزش تحصیلی (انگیزش­ درونی و بی ­انگیزگی) و دو مؤلفه رویکردهای مطالعه (سطحی و عمیق) بر پیامدهای یادگیری معنا­دار شد. بر اساس چهار عامل مؤثر بر پیامدهای یادگیری دانشجویان دوره کارشناسی، مدل مفهومی طراحی شد.
واژه‌های کلیدی: پیامدهای یادگیری، نیازهای روانشناختی، محیط یادگیری، انگیزش، رویکرد مطالعه، دانشجویان کارشناسی.
متن کامل [PDF 1171 kb]   (377 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مباحث روانشناسی و علوم تربیتی در آموزش عالی
دریافت: 1398/9/6 | پذیرش: 1399/7/17 | انتشار: 1400/6/30 | انتشار الکترونیک: 1400/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari M, Naderi H A, Fath Abadi J, Shokri O. Identification of antecedent variables affecting learning outcomes of undergraduate students: a meta-analysis. IRPHE. 2021; 27 (2) :155-197
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4466-fa.html

اکبری مهدی، نادری حبیب اله، فتح آبادی جلیل، شکری امید. شناسایی متغیرهای پیشایندی مؤثر بر پیامدهای یادگیری دانشجویان دوره کارشناسی (فراتحلیل). فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (2) :197-155

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4466-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 27، شماره 2 - ( تابستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374