[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 27، شماره 1 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 27 شماره 1 صفحات 51-87 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام نور از منظر پداگولوژی
سکینه اشرفی1، حمیدرضا آراسته2، حسن رضا زین آبادی3، حسین عباسیان3
1- دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
2- استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، arasteh@khu.ac.ir
3- دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (475 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف شناسایی الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام نور از منظر پداگولوژی صورت گرفت. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و رویکرد تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل داده ­ها استفاده شد. مؤلفه‌های استفاده شده بر اساس بررسی اسناد و مدارک و ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند شناسایی شدند. به ­منظور بررسی اسناد و مدارک و تحلیل یافته‌های مصاحبه از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای شناسایی جامع مؤلفه‌های اصلی و زیرمؤلفه‌های موک در دانشگاه پیام نور از منظر پداگولوژی، علاوه بر بررسی مطالعه‌های انجام شده در این زمینه، مصاحبه‌ای نیمه‌ساختارمند با 15 نفر از خبرگان حوزه در دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک) صورت گرفت. نتایج نشان داد که الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام نور از منظر پداگولوژی شامل سه مؤلفه اصلی تشکیل تیم پداگولوژی، طراحی آموزشی و ارائه خدمات پشتیبانی پداگولوژی و 17 زیرمؤلفه است. الزام­ های آموزشی شناسایی شده (تشکیل تیم پداگولوژی، طراحی آموزشی و ارائه خدمات پشتیبانی پداگولوژی) به عنوان راهنما و دستورالعمل اجرای متناسب با اوضاع، شرایط و نیازهای آموزشی بومی کشور عمل خواهد کرد. بدیهی است که این الزام ­ها و بایست ­های آموزشی در طراحی، توسعه و اجرای اولین دوره ­های موک در دانشگاه ­پیام­ نور نقش مؤثری خواهد داشت.
واژه‌های کلیدی: الزام‌های اجرایی، دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک)، پداگولوژی، ایران.
متن کامل [PDF 662 kb]   (298 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش عالی الکترونیکی
دریافت: 1399/2/29 | پذیرش: 1399/8/5 | انتشار: 1400/3/17 | انتشار الکترونیک: 1400/3/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashrafi S, Arasteh H, Zinabadi H, Abbasian H. Analyzing applied requirements for Massive Open Online Course (MOOC) in Payam Noor University from a Pedagogical perspective. IRPHE. 2021; 27 (1) :51-87
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4387-fa.html

اشرفی سکینه، آراسته حمیدرضا، زین آبادی حسن رضا، عباسیان حسین. واکاوی الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه (موک) در دانشگاه پیام نور از منظر پداگولوژی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (1) :51-87

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4387-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 27، شماره 1 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331