[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 27، شماره 1 - ( بهار 1400 ) ::
جلد 27 شماره 1 صفحات 27-50 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی بر ویژگی‌های اساسی مؤلفه های کلاس درس رهایی‌بخش در آموزش عالی
علی اقبالی1، اکبر صالحی2، یحیی قائدی3، علیرضا محمودنیا3
1- دانشجوی دکتری رشته تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، salehihiddji2@yahoo.com
3- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (472 مشاهده)
یکی از مهم ­ترین هدف­ های آموزش رهایی ­بخش، پرورش انسان­ های مسئول، نقاد و مشارکت‌جوست. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های کلاس درس رهایی‌بخش و نسبت آن با کلاس­ های درس آموزش عالی ایران بود. لذا،  با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی و با رجوع به نظریه ­های انتقادی و پژوهش­ های مرتبط با آموزش عالی ایران، در پی پاسخگویی به این سؤال بود که ویژگی­ های کلاس­ های درس رهایی ­بخش چیست و چه نسبتی با کلاس ­های درس آموزش عالی ایران دارد؟ یافته‌ها نشان داد که هدف آموزش رهایی‌بخش توسعه‌ دموکراسی و خلق یک انسان جدید است. بر این اساس، استاد سیاستمدار و تسهیل­گر یادگیری و دانشجو نیز سؤال ­محور و تردیدمحور است. در این زمینه در محتوای آموزشی بر جست­ وجوگری و دیدن شقوق مختلف موضوع تأکید می­ شود و روش تدریس نیز مبتنی بر رابطه شریک یاددهی و یادگیری و گفت ­وگو خواهد بود. بر همین مبنا، فضای کلاس درس رهایی‌بخش فرصت‌هایی را برای تمرین و توسعه کنش‌های دموکراتیک دانشجویان فراهم می ­آورد. اما آنچه از سنجش نسبت کلاس ­های درس آموزش عالی ایران با ویژگی­ های رهایی­ بخش به­ دست آمد، این بود که با این ویژگی ­ها نسبتی ندارد، کلاس­ های درس آموزش عالی ایران غیرمشارکتی و اقتدارگراست، استادان به ایجاد رابطه با دانشجویان تمایلی ندارند، دانشجویان از آموزش رهایی ­بخش تجربه ­ای ندارند، محتوای کلاس ها حافظه­ محور و کمّی­ گر است، فضای درس غیرانگیزشی و سلسله­ مراتبی و تدریس نیز به ­صورت یکطرفه انجام می­ شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، کلاس درس رهایی‌بخش، تفکر انتقادی، رهایی بخشی.
متن کامل [PDF 489 kb]   (305 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مباحث روانشناسی و علوم تربیتی در آموزش عالی
دریافت: 1399/3/5 | پذیرش: 1399/10/6 | انتشار: 1400/3/17 | انتشار الکترونیک: 1400/3/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eghbali A, Salehi A, Ghaedi Y, Mahmoudnia A. A reflection on the basic features of emancipatory classroom components in higher education. IRPHE. 2021; 27 (1) :27-50
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4386-fa.html

اقبالی علی، صالحی اکبر، قائدی یحیی، محمودنیا علیرضا. تأملی بر ویژگی‌های اساسی مؤلفه های کلاس درس رهایی‌بخش در آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1400; 27 (1) :27-50

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4386-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 27، شماره 1 - ( بهار 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331