1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد ، hamid.lotfi@mail.um.ac.ir 2- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده: (128 مشاهده)
هدف از اجرای این پژوهش بررسی تأثیر شرایط کاری بر موفقیت شغلی با نقش میانجی اعتیاد به کار در اعضای هیئتعلمی دانشگاه فردوسی مشهد بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی با تأکید بر مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری همه اعضای هیئتعلمی دانشگاه فردوسی مشهد (794 نفر) بودند. با استفاده از جدول مورگان تعداد 260 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای اعتیاد به کار، شرایط کاری و موفقیت شغلی راسویل (2014) جمعآوری شد. دادهها با دو نرمافزار SPSS و SMART PLSتجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که در سطح اطمینان 99 درصد، اعتیاد به کار و موفقیت شغلی در میان استادان در سطح بالاتری از میانگین و متغیر الزامات روانشناختی شغل و حمایت اجتماعی در سطح پایینتری از میانگین قرار دارد. همچنین نتایج به دست آمده از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که متغیر اعتیاد به کار میتواند در رابطه میان محدوده کنترل و تصمیم گیری و موفقیت شغلی نقش میانجی را داشته باشد، اما در رابطه میان حمایت اجتماعی و موفقیت شغلی این نقش را ندارد.نتایج پژوهش مدل تحقیق را مبنی بر تأثیر مثبت و غیرمستقیم کنترل شغلی بر موفقیت شغلی از طریق اعتیاد به کار و تأثیر مثبت و مستقیم کنترل شغلی و حمایت اجتماعی بر موفقیت شغلی را تأیید کرد.
Lotfi H, Taghizadeh Kerman N. The Effect of Working Conditions on Job Success by Mediating Role of Workaholism among Faculty Members. IRPHE. 2021; 26 (4) :143-170 URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4314-fa.html
لطفی حمیده، تقی زاده کرمان نفیسه. تأثیر شرایط کاری بر موفقیت شغلی با نقش میانجی اعتیاد به کار میان اعضای هیئت علمی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1399; 26 (4) :143-170