[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 26، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 26 شماره 4 صفحات 113-142 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی پاسخگویی اثربخش دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از رویکرد کیفی نظریه داده بنیاد
داود ملکی1، دکتر عبدالرحیم نوه ابراهیم2، دکتر بیژن عبدالهی3، دکتر حسن رضا زین آبادی3
1- دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی ، edu_maleki@yahoo.com
2- استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی
3- دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (139 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی پاسخگویی اثربخش دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از رویکرد کیفی نظریه داده ­بنیاد بود. داده‌های این مطالعه حاصل مصاحبه­ های نیمه ساختاریافته با 25 نفر از مدیران ارشد و میانی مشغول در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود که با روش نمونه­ گیری نظری انتخاب شدند. با استفاده از روش­ های تحلیلی اشتراوس و کوربین، داده‌ها در سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. بعد از مشخص شدن مقوله محوری (پاسخگویی به ذینفعان) و استفاده از آن برای نزدیک کردن و تشخیص روابط سایر مقوله ­های اصلی و فرعی، درنهایت، مقوله­ های شناسایی شده در قالب ابعاد شش­ گانه الگوی اشتراوس و کوربین شامل عوامل علّی (منابع انسانی، علم­گرایی در دانشگاه، ایجاد انگیزه در دانشگاه، ارزیابی کیفیت دانشگاه، توسعه بر مبنای نیازسنجی، روند آموزش و یادگیری)، مقوله اصلی (پاسخگویی به دانشجویان، بازار کار و جامعهعوامل زمینه ­ای (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، جهانی و سیاست­ ها و برنامه ­های کلان آموزش عالی)، عوامل مداخله ­گر (ساختار دانشگاه، تناسب عرضه و تقاضا و امکانات آموزشی و پژوهشی)، راهبردها (جلب مشارکت، تعامل دانشگاه با جامعه، تعاملات برون ­مرزی و تأمین و تخصیص منابع) و پیامدها (مهارت افزایی، ارتقای اجتماعی و فرهنگی دانشجویان، ارتقای کیفی دانشگاه، ارتقای رضایت ذینفعان بیرونی، کاهش فرار نخبگان و ارتقای کارآفرینی) آشکار شدند و سازه­ های مختلف الگوی پاسخگویی اثربخش دانشگاه آزاد اسلامی را تشکیل دادند.
واژه‌های کلیدی: پاسخگویی، اثربخشی، دانشگاه آزاد اسلامی، نظریه داده بنیاد.
متن کامل [PDF 556 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1398/9/11 | پذیرش: 1399/4/12 | انتشار: 1399/10/20 | انتشار الکترونیک: 1399/10/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki D, Navehebrahim A, Abdollahi B, Zeinabadi H. Designing an Effective Accountability Model for Islamic Azad University: a qualitative approach based on Grounded Theory. IRPHE. 2021; 26 (4) :113-142
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4313-fa.html

ملکی داود، نوه ابراهیم عبدالرحیم، عبدالهی بیژن، زین آبادی حسن رضا. طراحی الگوی پاسخگویی اثربخش دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از رویکرد کیفی نظریه داده بنیاد. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1399; 26 (4) :113-142

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4313-fa.html



سال 26، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4282