[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 26، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 26 شماره 4 صفحات 29-55 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل مؤثر بر اجرای علم شهروندان در دانشگاه های ایران
دکتر میثم شیرخدایی1، مرسده پهلوانیان2
1- دانشیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران ، shirkhodaie@umz.ac.ir
2- دانشجوی دکتری مدیریت سیاستگذاری علم و فناوری، دانشگاه مازندران
چکیده:   (202 مشاهده)
علم شهروندان شیوه ­ای از تحقیقات جمع­ سپاری مبتنی بر مشارکت عامه مردم است که برای محققان، شهروندان، سیاستگذاران، جامعه و چرخه­های تحقیق و نوآوری منافع متعددی دارد. با مرور ادبیات، نقش پررنگ دانشگاه­ها در کشورهای مختلف در اجرا و مدیریت پروژه­های علم شهروندان نشان داده می ­شود. در کشور ایران با وجود تأکید بر مشارکت شهروندان در اسناد بالادستی، علم شهروندان چندان مد نظر قرار نگرفته است. هدف این مطالعه برجسته ­سازی نقش دانشگاه­ ها در اجرا و ترویج پروژه­ های علم شهروندان و همچنین ارائه پیشنهادهای سیاستی برای اجرای چنین پروژه ­هایی در دانشگاه است. در این مطالعه از روش پژوهش آمیخته استفاده شد. نخست با رویکرد کیفی و روش فراتحلیل 224 مقاله منتشرشده در مجلات علمی با کلیدواژه ­های مرتبط بررسی و از تحلیل 30 مقاله منتخب، عوامل مؤثر بر اجرای علم شهروندان در دانشگاه استخراج شد. در مرحله­ کمّی با کمک 12 نفر خبره در حوزه علوم مشارکتی، پس از تأیید عوامل، روابط میان این عوامل با روش دیمتل شناسایی شد. نتایج نشان داد که عواملی همچون حمایت دولت از علم شهروندان، شرایط اقتصادی عامه مردم در منطقه، شرایط سیاسی کشور، تعدد و تنوع خبره در دانشگاه، رسالت دانشگاه، رعایت اخلاق علوم مشارکتی و بودجه دانشگاه عوامل علّی هستند و لازم است که سیاستگذاری­ ها معطوف بر بهبود آنها باشد. عواملی همچون میزان اعتماد عموم به اقدامات و اهداف آن، مشارکت مخاطبان با دانشگاه و تنوع آنها، فرهنگ مشارکت در منطقه، میزان درک عموم از علم و دانش عامه معلول هستند. پیشنهاد می­ شود که با متمرکز ساختن سیاستگذاری ­ها در عوامل علّی و بهینه ­سازی اقدامات، رسیدن به نتایج مطلوب تسهیل و تسریع شود.
واژه‌های کلیدی: علم شهروندان، دانشگاه کارآفرین، دیمتل، فراترکیب.
متن کامل [PDF 408 kb]   (119 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: سرمایه اجتماعی و فرهنگ دانشگاهی
دریافت: 1398/10/28 | ویرایش نهایی: 1399/12/13 | پذیرش: 1399/8/10 | انتشار: 1399/10/20 | انتشار الکترونیک: 1399/10/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirkhodaie M, Pahlavanian M. Factors Affecting the Implementation of Citizen Science in Iranian Universities. IRPHE. 2021; 26 (4) :29-55
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4310-fa.html

شیرخدایی میثم، پهلوانیان مرسده. عوامل مؤثر بر اجرای علم شهروندان در دانشگاه های ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1399; 26 (4) :29-55

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4310-fa.html



سال 26، شماره 4 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4282