[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 26، شماره 3 - ( پاییز 1399 ) ::
جلد 26 شماره 3 صفحات 97-124 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی جامعه شناختی تعیین گرهای عادی شدن سوء رفتارهای پژوهشی
دکتر علی بوداقی1، دکتر محمد عباس زاده2، دکتر حسین بنی فاطمه2، دکتر محمدباقر علیزاده اقدم2
1- استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران ، a.boudaghi@scu.ac.ir
2- استاد جامعه شناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
چکیده:   (802 مشاهده)
در عصر حاضر، ترویج صداقت و اخلاق دانشگاهی و مقابله با سوء رفتارهای پژوهشی چون سرقت علمی، جعل و تحریف یافته­ها به بخش مهمی از مأموریت­ های دانشگاه ­ها تبدیل شده است، چرا که در میدان علمی، عادی شدن سوء رفتارهای پژوهشی به صداقت و شرافت علمی، پیوند علم، جامعه، صنعت و اعتبار مؤسسات علمی لطمه می­ زند. بر این اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه­ تعیین­ گرهای عادی شدن سوء رفتارهای پژوهشی و روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری داده­ ها پیمایشی بود. جامعه­ آماری کلیه­ دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز به تعداد 6651 نفر بودند که از این تعداد 729 نفر از طریق فرمول کوکران به روش نمونه­ گیری طبقه ­ای به ­عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ­ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. یافته ­های پژوهش نشان داد که میانگین درصدی (88/59) عادی شدن سوء رفتارهای پژوهشی بالاتر از مقدار متوسط است. نتایج تحلیل رگرسیونی به روش گام به گام نشان داد که متغیرهای وارد شده در مدل؛ یعنی فشار اجتماعی، نظارت دانشگاهی و نظارت از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درمجموع، توانستند 18/0 درصد تغییرات سازه عادی شدن سوء رفتارهای پژوهشی را تبیین کنند. با مقایسه­ ضرایب بتاها می­ توان گفت که سازه­ فشار اجتماعی با ضریب بتای 39 بیشترین تأثیر را در عادی شدن سوء رفتارهای پژوهشی دانشجویان منتخب در نمونه داشته است.
واژه‌های کلیدی: فشار اجتماعی، عادی شدن سوء رفتارهای پژوهشی، نظارت دانشگاهی.
متن کامل [PDF 411 kb]   (167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: جامعه شناسی
دریافت: 1398/8/7 | پذیرش: 1399/5/29 | انتشار: 1399/9/29 | انتشار الکترونیک: 1399/9/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Boudaghi A, Abbaszadeh M, Banifatemeh H, Aizadeh Aghdam M B. Sociological Study of the Determinants of Normalization of Research Misbehavior. IRPHE. 2020; 26 (3) :97-124
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4247-fa.html

بوداقی علی، عباس زاده محمد، بنی فاطمه حسین، علیزاده اقدم محمدباقر. بررسی جامعه شناختی تعیین گرهای عادی شدن سوء رفتارهای پژوهشی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1399; 26 (3) :97-124

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4247-fa.html



سال 26، شماره 3 - ( پاییز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319