[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 26، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 26 شماره 2 صفحات 137-168 برگشت به فهرست نسخه ها
سایش در روابط اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های‌ وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن
دکتر زهرا رشیدی
استادیار گروه نوآوری آموزشی و درسی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران ، Z.rashidi@irphe.ir
چکیده:   (164 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان سایش در روابط میان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن انجام شد. رویکرد پژوهش کمّی بود و از روش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و روش تحلیل رگرسیون چندگانه و ابزار پرسشنامه برای اجرای آن بهره‌ گرفته شد. جامعه آماری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای تعداد 601 نفر انتخاب شدند. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که ۲۴/۵۶ درصد از اعضای هیئت علمی شرکت‌کننده در این پژوهش در دوره کاری خود در معرض سایش بوده‌اند و در این میان اعضای هیئت­ علمی زن و مجرد با مرتبه علمی استادیاری و وضعیت استخدامی پیمانی سایش اجتماعی را بیشتر از دیگر ابعاد سایش (کلامی و فیزیکی) تجربه‌ کرده‌اند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که عوامل سازمانی و فردی با سایش رابطه معنادار دارد و تغییرات واریانس سایش در میان اعضای هیئت علمی را در سطح بالایی تبیین و پیش‌بینی می‌کند. بر پایه نتایج به ­دست آمده از آزمون رگرسیون عوامل سازمانی نسبت به عوامل فردی با قدرت بیشتری سایش را پیش‌‌بینی می‌کند و از میان مؤلفه‌های پنج‌گانه تشکیل‌دهنده عوامل سازمانی، دو عامل فرهنگ سازمانی و رهبری دانشگاهی ضمن داشتن رابطه معنادار و غیرمستقیم با سایش، نسبت به دیگر مؤلفه‌ها قدرت بیشتری در تبیین سایش دارند و سه مؤلفه قوانین و مقررات، تبعیض سازمانی و فرهنگ و جامعه از نظر قدرت پیش‌بینی تغییرات سایش و تبیین آن به ترتیب در جایگاه سوم تا پنجم قرار دارند. برای رسیدن به راهکارهای مناسب به­ منظور بهبود آسیب سایش در نهادهای آموزش عالی و در میان اعضای هیئت علمی بسان کنشگران اصلی این نهادها از روش گروه‌های کانونی استفاده شد که بازنگری در برنامه‌های جامعه ­پذیری اعضای هیئت علمی، تمرکززدایی در جذب و بازنگری در مفاد آیین ­نامه ارتقا، پرهیز از سیاست‌زدگی و لزوم مشارکت دانشگاهیان در انتخاب رؤسای دانشگاهی بر پایه شایسته­ سالاری، تبدیل سایش به یک گفتمان کلان اجتماعی - ساختاری، راه ­اندازی سازوکار فرجام ­خواهی شفاف و بازخورد دهنده و دارای قدرت ساختاری به­ ترتیب از جمله راهکارهایی است که از منظر شرکت‌کنندگان در جلسات گروه کانونی پژوهش می‌تواند راهی به سوی برون‌رفت از این آسیب بگشاید.
واژه‌های کلیدی: سایش، اعضای هیئت علمی، دانشگاه های دولتی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
متن کامل [PDF 1415 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: جامعه شناسی
دریافت: 1399/3/6 | پذیرش: 1399/7/5 | انتشار: 1399/7/20 | انتشار الکترونیک: 1399/7/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rashidi Z. Bullying in faculty relations at universities affiliated with the Ministry of Science, Research and Technology and presenting solutions to improve it. IRPHE. 2020; 26 (2) :137-168
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4181-fa.html

رشیدی زهرا. سایش در روابط اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های‌ وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1399; 26 (2) :137-168

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4181-fa.html



سال 26، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227