[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 26، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 26 شماره 2 صفحات 109-136 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی بر الگوهای آموزش جامعه‌شناسی بر اساس تجربۀ زیستۀ گروهی از ذینفعان؛ مدلی برآمده از نظریۀ برپایه
فاطمه عزلتی مقدم1، دکتر مقصود فراستخواه2، دکتر فرح ترکمان3
1- دانشجوی دکتری گروه جامعه‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد گروه برنامه ریزی آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران ، M_farasatkhah@yahoo.com
3- استادیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (139 مشاهده)
هدف از این پژوهش شناخت الگوهای آموزش جامعه‌شناسی در دانشگاه‌های دولتی شهر تهران بود که با روش نظریۀ برپایه و با رویکرد گلیسر انجام شد. 19 دانشجوی مقطع دکتری در این پژوهش مشارکت کردند که از طریق نمونه‌گیری نظری و هدفمند انتخاب شدند و با آنها مصاحبۀ نیمه‌ساختارمندی تا حد اشباع داده‌ها و اشباع نظری صورت گرفت. داده‌ها در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی و با استفاده از نرم‌افزار اطلس‌تی‌آی (نسخه7) تجزیه و تحلیل و درنهایت، مدل نظری پژوهش پدیدار شد. نتایج نشان داد که در میدانِ دانشگاهی آموزشِ جامعه‌شناسی در دانشگاه‌های دولتی شهر تهران موجباتی مثل تیپ شخصیتی و اقتدار معرفتی استادان، تمایزات و برنامه پژوهشی آنان، تعاملات دانشگاهی و فرادانشگاهی آنها و محیط‌‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بر فضای اجتماعی آموزش تأثیر می‌گذارد. ویژگی‌های دانشگاه‌ها و رشته‌ها، قشربندی اجتماعی دانشجویان و تشکل‌هایشان به­ علاوه محیط سیاستی، حقوقی و اداری و نیز محیط فناوری زمینه‌ساز این تأثیرات هستند. البته، برخی مداخله‌گرها مانند سبک رهبری مدیران دانشگاه، سبک زندگی علمی استادان، سن و سابقه خدمت استادان و همچنین اندازۀ گروه آموزشی نیز در فرایند تأثیر و تأثرات در میدان دانشگاه دخیل هستند. در چنین موقعیتی شاهد کنش و واکنش‌های راهبردی در استادان- دانشجویان و شکل‌گیری پنج نوع الگوی آموزش نهادینه جامعه‌شناسی؛ یعنی کلاسیک، انتقادی، کاربردی، اجتماعی و وظیفه‌گرا - رفتاری و یک الگوی مبهمِ ترکیبی و اقتضاییِ در راه هستیم که هنوز ظهور کامل و استقرار نیافته است. فرایندهای جاری آموزشِ جامعه‌شناسی در کشور ایران به پیامدهای متفاوتی مثل مدرک‌گرایی، کالایی‌شدن، جرگه‌گرایی، سیاسی‌شدن، مناسک‌گرایی، فساد علمی، فرسایش سرمایۀ اجتماعی دانشگاه و ابهام در عملکرد آن و در عین حال، سطوحی از انتقال دانش و مهارت‌های جامعه‌شناختی به زندگی فردی، اجتماعی و مدنی و شکل‌گیریِ حلقه‌های فکری و تحولات پارادایمی می­ انجامد.
واژه‌های کلیدی: آموزش جامعه‌شناسی، میدانِ دانشگاهی، نظریۀ برپایه.
متن کامل [PDF 381 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: جامعه شناسی
دریافت: 1398/10/13 | پذیرش: 1399/4/1 | انتشار: 1399/7/20 | انتشار الکترونیک: 1399/7/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ozlati Moghaddam F, Farasatkhah M, Torkaman F. A reflection on models of teaching sociology based on the lived experience of a group of constituencies: A Grounded Theory-driven Model. IRPHE. 2020; 26 (2) :109-136
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4180-fa.html

عزلتی مقدم فاطمه، فراستخواه مقصود، ترکمان فرح. تأملی بر الگوهای آموزش جامعه‌شناسی بر اساس تجربۀ زیستۀ گروهی از ذینفعان؛ مدلی برآمده از نظریۀ برپایه. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1399; 26 (2) :109-136

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4180-fa.html



سال 26، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227