[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 26، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 26 شماره 2 صفحات 77-108 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش و جایگاه دانش آموختگان در فرایند ارزشیابی برنامه‌های درسی رشته های علوم انسانی در دانشگاه های برتر ایران و جهان به منظور طراحی مقیاس مطلوب
رسول گلکار1، دکتر احمدرضا نصراصفهانی2، دکتر محمدرضا نیلی3
1- دانشجوی دکترای مطالعات برنامۀ درسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، arnasr@edu. ui.ac.ir
3- دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران:
چکیده:   (110 مشاهده)
بهبود برنامه‌های درسی رشته‌های دانشگاهی نیازمند در نظر گرفتن دیدگاه ­ها و نیازهای گروه­ های ذی ­نفع برنامۀ درسی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش دانش ­آموختگان در ارزشیابی برنامه‌های درسی دانشگاه­ های برتر کشور و جهان به­منظور طراحی یک مقیاس ارزشیابی برنامۀ درسی ویژۀ دانش ­آموختگان بود. پژوهش به­ صورت ترکیبی و از نوع اکتشافی-متوالی در قالب طراحی ابزار و جامعۀ آماری شامل شش گروه بود. گروه اوّل اعضای هیئت علمی ‌و صاحبنظران برنامه‌ریزی درسی  دانشگاه­ های برتر، گروه دوم مسئولان مراکز برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه ­های برتر و گروه سوم مسئولان ذی­ ربط در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودند که از این سه گروه با 30 نفر مصاحبه شد. گروه چهارم دانشگاه­ های منتخب جهان، گروه پنجم مدرسان ‌دورۀ کارشناسی ارشد برخی از رشته‌های علوم انسانی دانشگاه­ های برتر و گروه ششم 30 نفر از دانش ­آموختگان شاغل بودند. ابزار جمع ­آوری داده‌ها مصاحبۀ نیمه ­سازمان یافته، تحلیل مستندات و مقیاس محقق ­ساختۀ ویژۀ دانش ­آموختگان بود. روایی سؤالات مصاحبه از نوع محتوایی بود که با استفاده از نظرهای ده نفر از متخصصان دانشگاهی و پایایی داده‌های مصاحبه با استفاده از پیاده‌سازی مجدد مصاحبه‌ها و استفاده از گروه همتا و نیز روایی مقیاس دانش ­آموختگان به ­صورت محتوایی و اعتباریابی آن با استفاده از ضریب لاشه به­ دست آمد. همبستگی درونی گویه‌ها از طریق آلفای کرونباخ برآورد شد. یافته‌ها نشان داد که دانشگاه‌های معتبر جهان به­ منظور بهبود و بازنگری برنامه‌های درسی از نظرهای تمام ذینفعان نظیر اعضای هیئت علمی، دانشجویان، دان ش­آموختگان و کارفرمایان استفاده می‌کنند. در مقایسه با آن، در دانشگاه­ های ایران دانش ­آموختگان بجز در موارد استثنایی در ارزشیابی برنامه‌های درسی مشارکت چندانی ندارند و حتّی صاحبنظران اهمیت و ضرورت مشارکت دانش ­آموختگان را پایین­ تر از سایر ذینفعان تلقی می­ کنند. با استفاده از داده‌های به­ دست آمده، یک مقیاس برای ارزشیابی برنامۀ درسی از دیدگاه دانش ­آموختگان با 62 عبارت و 7 سؤال بازتدوین شد.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی برنامۀ درسی، دانش آموختگان، دانشگاه های برتر دولتی، دانشگاه های معتبر جهان، مقیاس.
متن کامل [PDF 416 kb]   (29 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی و آموزشی
دریافت: 1398/3/3 | ویرایش نهایی: 1399/7/27 | پذیرش: 1399/1/15 | انتشار: 1399/7/20 | انتشار الکترونیک: 1399/7/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golkar R, Nasr A R, Nili M R. The role and position of graduates in the process of evaluating humanities curricula in top universities in Iran and the world in order to design a desired scale. IRPHE. 2020; 26 (2) :77-108
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4179-fa.html

گلکار رسول، نصراصفهانی احمدرضا، نیلی محمدرضا. نقش و جایگاه دانش آموختگان در فرایند ارزشیابی برنامه‌های درسی رشته های علوم انسانی در دانشگاه های برتر ایران و جهان به منظور طراحی مقیاس مطلوب. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1399; 26 (2) :77-108

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4179-fa.html



سال 26، شماره 2 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227