[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 25، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) ::
جلد 25 شماره 4 صفحات 73-95 برگشت به فهرست نسخه ها
استخراج معیارهای ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی از طریق کاربست مطالعه تطبیقی دانشگاه های منتخب
هادی یوسفی1، محمد اسدبگی2، صالح رشید حاجی خواجه لو3
1- پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت و دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی ، Yousefi93@yahoo.com
2- دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه مازندران
3- دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (39 مشاهده)
نظام ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی به ­دلیل ماهیت ویژه آن، به ­عنوان یکی از ابزارهای برجسته سیاستگذاری در حوزه آموزش عالی شناخته می­ شود. معیارها و اصول در نظر گرفته شده برای ارتقای مرتبه نشان ­دهنده­ رسالت ­ها، سیاست ­ها و برنامه ­های نظام ­های دانشگاهی است و از این رو، متولیان آن تمام تلاش خود را به ­منظور تنظیم هر چه بهتر آن انجام می­ دهند. به­ دلیل همین ویژگی­ ها آیین ­نامه ارتقای مرتبه علمی کشور در سال­ های اخیر مد نظر سیاستگذاران این حوزه قرار گرفته است. در این خصوص، مطالعات تطبیقی می­ تواند به ­عنوان یکی از راه ­های دستیابی به دانش موجود در این زمینه موجب ارتقای دیدگاه سیاستگذاران علمی و دانشگاهی کشورمان شود. در مطالعه حاضر بررسی تطبیقی درخصوص معیارهای ارتقا در برخی از دانشگاه ­های منتخب دنیا و منطقه انجام شده است. به همین منظور، 9 دانشگاه برتر دنیا (از کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا و آلمان) و 6 دانشگاه برتر منطقه (از کشورهای عربستان، لبنان، ترکیه و مالزی) که اسناد کامل­ تری در این زمینه داشتند، بررسی و معیارهای مرتبط با آموزش، پژوهش و خدمات استخراج شدند و سپس، به ­صورت تطبیقی با معیارهای مشابه آیین ­نامه ارتقای کشورمان تطبیق داده و درباره آن بحث شده است.
واژه‌های کلیدی: نظام ارتقای مرتبه علمی، معیارهای ارتقای مرتبه علمی و سیاستگذاری آموزش عالی.
متن کامل [PDF 333 kb]   (28 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مطالعات تطبیقی در آموزش عالی
دریافت: 1399/4/8 | پذیرش: 1399/4/8 | انتشار: 1399/4/8 | انتشار الکترونیک: 1399/4/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefi H, Asadbegi M, Haji Khaje Loo S R. Extracting the criteria for faculty members rank promotion through the application of comparative study of selected universities. IRPHE. 2020; 25 (4) :73-95
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4094-fa.html

یوسفی هادی، اسدبگی محمد، حاجی خواجه لو صالح رشید. استخراج معیارهای ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی از طریق کاربست مطالعه تطبیقی دانشگاه های منتخب. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1398; 25 (4) :73-95

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4094-fa.html



سال 25، شماره 4 - ( زمستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4137