[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 25، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 25 شماره 3 صفحات 51-71 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مؤلفه های خودرهبری دانشجویان
آرزو نعیمی مجد1، دکتر حمیدرضا آراسته2، دکتر نادرقلی قورچیان3، دکتر کامران محمدخانی4
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- استاد دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، arasteh@khu.ac.ir
3- استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
4- دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
چکیده:   (737 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای خودرهبری دانشجویان بود. با اتخاذ رویکرد کیفی از روش نظریه زمینه ­ای روشمند برای تحلیل نظر صاحبنظران استفاده شد. با چارچوب نمونه ­گیری هدفمند و با استفاده از روش نمونه­ گزینی گلوله برفی با 20 صاحبنظر در حوزۀ آموزش عالی مصاحبه صورت گرفت. به­منظور دستیابی به اهداف پژوهش و جمع­ آوری دادهها و اطلاعات، ابزار پژوهش مصاحبه بود که با به ­کارگیری مثلث بندی؛ یعنی مصاحبه عمیق اکتشافی نیمه ساختمند، گروه ­های کانونی و نیز بررسی ادبیات و پیشینۀ پژوهش دادهها جمع­ آوری شد. داده­ ها با استفاده از روش تحلیل محتوا در رویکرد نظریه داده­ بنیاد در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. در پژوهش حاضر پدیدۀ محوری، مفهوم خودرهبری دانشجو انتخاب شد. یافته ­ها نشان داد که مشارکت اعضای هیئت علمی مجرب در تدوین برنامه­ های خودرهبری، ایجاد زمینه­ های خودباوری و خودرهبری از طریق برنامه ­های درسی دانشگاهی و تعامل متقابل استاد و دانشجو و طراحی آموزش­ های مرتبط با تقویت توانمندی­­ های رفتاری از جمله خودرهبری و خودتنظیمی دانشجویان در کلاس­ های درس از شرایط علی اثرگذار بر خودرهبری دانشجویان است. در کنار عوامل علّی، سازه ­های محیطی متعددی در سه حوزه عوامل درون دانشگاهی، عوامل برون دانشگاهی و عوامل آموزشی وجود دارد که در تحقق یافتن هدف ایجاد خودرهبری دانشجو نقش مهمی دارد. همچنین سبک رهبری و مدیریت دانشگاه ­ها، مشارکت دانشجو و مهارت­ های اجتماعی، عوامل   زمینه­ ای مؤثر بر خودرهبری دانشجوست. از نظر صاحبنظران لزوم توجه به خودرهبری دانشجویان یکی از وظایف مهم مسئولان آموزش عالی است. دانشگاه ­ها باید به­ گونه ‏ای مدیریت و رهبری شوند که خودرهبری به ­عنوان یک فرهنگ و بخشی از فعالیت­ های روزانۀ دانشجویان درآید و به­ عنوان ارزش افزوده برای همۀ اعضای هیئت علمی و دانشجویان مطرح شود.
واژه‌های کلیدی: خودرهبری، دانشجویان، نظریۀ داده بنیاد.
متن کامل [PDF 343 kb]   (175 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: 1399/1/20 | پذیرش: 1399/1/20 | انتشار: 1399/1/20 | انتشار الکترونیک: 1399/1/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naeimi Majd A, Arasteh H, Ghourchian N, Mohamadkhani K. Identifying college students self-leadership components. IRPHE. 2019; 25 (3) :51-71
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4025-fa.html

نعیمی مجد آرزو، آراسته حمیدرضا، قورچیان نادرقلی، محمدخانی کامران. شناسایی مؤلفه های خودرهبری دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1398; 25 (3) :51-71

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4025-fa.html



سال 25، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4218