[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 25، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 25 شماره 3 صفحات 27-49 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی برنامۀ درسی نوآورانه در نظام آموزش عالی ایران: یک مطالعۀ کیفی
دکتر سیده مریم حسینی لرگانی
استادیارگروه نوآوری آموزشی و درسی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران ، mhosseinil@irphe.ir
چکیده:   (299 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامۀ درسی نوآورانه در نظام آموزش عالی کشور با استفاده از نظریه برپایه انجام شد. جامعه مورد مطالعه تمام متخصصان و صاحبنظران حوزه برنامه­ ریزی آموزشی و درسی در دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور بودند که تعداد 24 نفر از آنها ابتدا به روش هدفمند و سپس، با استفاده از روش گلوله­ برفی و نمونه­ گیری نظری برای مطالعه انتخاب شدند. نتایج نشان داد که برنامه درسی نوآورانه شامل ابعاد ابهام پذیری، نوگرایی، جامعه­ گرایی، تحول­ گرایی، پیچیدگی، کمال­ گرایی، بازارمحوری، ارزش­ گرایی، نیازمحوری و ارتباط ­محوری است. بر اساس یافته ­ها عوامل علّی مؤثر بر توسعۀ برنامه درسی نوآورانه شامل ویژگی­ های آموزشگر، مدیریت، رویکرد دانشگاه، ساختار برنامه درسی، تمرکززدایی، منابع و روش­ های آموزشی، عوامل انگیزشی-حمایتی، عوامل ساختاری آموزش عالی و ویژگی­ های فراگیران است. عوامل زمینه­ ای مؤثر بر توسعۀ برنامه درسی نوآورانه شامل امکانات و تجهیزات دانشگاه، قوانین و مقررات، عوامل اجتماعی- فرهنگی، شرایط کاری و شغلی و عوامل اقتصادی است. عوامل مداخله­ گر مؤثر بر توسعۀ برنامه درسی نوآورانه شامل عوامل فناوری، سیاستگذاری­ ها و عوامل کلان مدیریتی است. راهبردهای پیشنهادی برای توسعه برنامه درسی نوآورانه شامل استفاده از نظرهای ذینفعان، انجام دادن مطالعات نیازسنجی، امکان­سنجی و آینده ­پژوهی، تمرکززدایی در آموزش عالی، انجام دادن مطالعات اقدام­ پژوهی، تأمین بودجه و شرایط، برگزاری دوره ­ها و کارگاه­ های آموزشی، تأسیس مراکز اعتباربخشی، شناسایی و حمایت از افراد خلاق و ایده­ پرداز، تشکیل ساختارها و شبکه­ های رسمی و غیررسمی، تعیین نظام رتبه بندی دانشگاه ­ها بر اساس شاخص نوآوری و توجه به رویکرد یادگیری ­محوری و مدیریت دانش است. یافته ­ها نشان داد که مهم­ ترین پیامدهای اجرای برنامه درسی نوآورانه دستیابی به چشم­ اندازها، رسالت ­ها و اهداف اصلی آموزش عالی، توانمندسازی فراگیران، توسعه کارآفرینی و اشتغال پایدار، افزایش ارتباط دانشگاه با بازار کار و صنعت، بهبود شاخص­ های رفاه در جامعه و دستیابی به توسعه پایدار همه جانبه است.
واژه‌های کلیدی: دانشگاه نوآورانه، برنامه درسی نوآورانه، بازنگری در آموزش عالی، نظریه برپایه.
متن کامل [PDF 355 kb]   (76 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت آموزش عالی
دریافت: ۱۳۹۹/۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۹/۱/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۹/۱/۲۰ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۹/۱/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini Largani M. Designing an innovative curriculum model in Iran's higher education system: A qualitative study. IRPHE. 2019; 25 (3) :27-49
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4024-fa.html

حسینی لرگانی سیده مریم. طراحی الگوی برنامۀ درسی نوآورانه در نظام آموزش عالی ایران: یک مطالعۀ کیفی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1398; 25 (3) :27-49

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-4024-fa.html



سال 25، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4106