[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 25، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 97-122 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی تجربه های زیسته در ارتقای سواد سلامت الکترونیکی دانشجویان علوم پزشکی: مدل مفهومی
نیلوفر نکوزاد1، دکتر سلیمان احمدی2، دکتر محمدعلی حسینی3، دکتر کامران محمدخانی4
1- دانش آموخته دکتری، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشیار، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، soleiman.ahmady@gmail.com
3- دانشیار، گروه آموزشی مدیریت توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
4- دانشیار، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (262 مشاهده)
سواد سلامت الکترونیکی در برگیرنده علوم میان­ رشته­ ای است که تربیت متخصصان کارآزموده و خبره در این حوزه در مراکز آموزش عالی و به ­منظور حفظ و ارتقای کیفیت زندگی اهمیت بسیاری دارد. هدف از مطالعه حاضر ارائه مدل مفهومی مبتنی بر واکاوی تجارب زیسته متخصصان و صاحبنظران سواد سلامت الکترونیکی در ارتقای سواد سلامت الکترونیکی دانشجویان علوم پزشکی بود که با توجه به رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی طراحی و اجرا شد. مشارکت کنندگان ۱۵ صاحبنظر از اعضای هیئت­ علمی دانشگاه­ های ایران و بین­ المللی بودند که با روش نمونه‌گیری مبتنی بر هدف از نوع گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته بود. داده­ ها با استفاده از روش هفت مرحله­ ای کلایزی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ­ها نشان داد که تحلیل داده­ های مصاحبه به ایجاد 4 مقوله اصلی شامل فراسواد، عوامل فردی، عوامل فنی- اجتماعی و حرفه ای گری در فضای دیجیتال و الکترونیکی و 21 مقوله فرعی انجامید. نتایج نشان داد که تأکید بر توانمندسازی دانشجویان در قالب مقوله­ های یافت شده، ارتقای سواد سلامت الکترونیکی دانشجویان علوم پزشکی را در پی خواهد داشت. در انتها پیش ­بایسته­ های اجرایی مدل پیشنهاد شد.
واژه‌های کلیدی: سواد سلامت الکترونیکی، تجربه های زیسته، دانشجویان علوم پزشکی، آموزش عالی.
متن کامل [PDF 493 kb]   (62 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش عالی الکترونیکی
دریافت: ۱۳۹۸/۱۱/۲ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۱۱/۲ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۱/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۱/۲ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۱۱/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nekuzad N, Ahmady S, Hosseini M, Mohamadkhani K. An analysis of life experiences in promoting e-health literacy of the medical sciences students: a conceptual model. IRPHE. 2019; 25 (1) :97-122
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3974-fa.html

نکوزاد نیلوفر، احمدی سلیمان، حسینی محمدعلی، محمدخانی کامران. واکاوی تجربه های زیسته در ارتقای سواد سلامت الکترونیکی دانشجویان علوم پزشکی: مدل مفهومی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1398; 25 (1) :97-122

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3974-fa.html



سال 25، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4050