[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 25، شماره 1 - ( بهار 1398 ) ::
جلد 25 شماره 1 صفحات 51-75 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش تعاملی عوامل فرهنگی و آموزش کارآفرینی بر نیت کارآفرینی دانشجویان فنی مهندسی دانشگاه تبریز
محسن چوبداری1، دکتر ابوالفضل قاسم زاده علیشاهی2، دکتر روح اله مهدیون3
1- کارشناس ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2- دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، ghasemzadee@yahoo.com
3- استادیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (766 مشاهده)
بیکاری از پیچیده‌ترین مشکلاتی است که در زمان حاضر وجود دارد و با وجود توجه مسئولان به ایجاد کار، کشور ایران همواره با انبوهی از دانش‌آموختگان بیکار جویای کار روبه ­روست، دانش‌آموختگانی که با تقبل هزینه­ های هنگفت و صرف وقت چندین ساله تخصص‌هایی کسب کرده‌اند. در این خصوص، دانشگاه می‌تواند از طریق شناسایی و به­‌کارگیری عوامل محیطی، اقتصادی و فرهنگی که ظهور کارآفرینی را آسان می‌سازند، زمینۀ مناسب را فراهم آورد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعاملی عوامل فرهنگی و آموزش کارآفرینی بر نیت کارآفرینی دانشجویان انجام شد. روش پژوهش به­‌صورت توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشجویان دانشکده­ های فنی، مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تبریز بود که 211 دانشجو از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامۀ عوامل فرهنگی و نیت کارآفرینی استفاده شد. داده‌ها با آزمون‌های آماری همبستگی و رگرسیون سلسله مراتبی تجزیه ‌و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بین عوامل فرهنگی (باور به توانایی و مسئولیت‌پذیری) با نیت کارآفرینی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد. بین عامل فرهنگی (باور به توانایی) و آموزش کارآفرینی رابطۀ مثبت و معنادار مشاهده شد. بین عامل فرهنگی (مسئولیت‌پذیری) و آموزش کارآفرینی رابطۀ معنادار مشاهده نشد. از سویی رابطۀ معنادار بین دو متغیر آموزش کارآفرینی و نیت کارآفرینی وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که عوامل فرهنگی و آموزش کارآفرینی نقش تعاملی را در پیش‌بینی نیت کارآفرینی دانشجویان ندارند.
واژه‌های کلیدی: عوامل فرهنگی کارآفرینی، آموزش کارآفرینی، نیت کارآفرینی.
متن کامل [PDF 450 kb]   (126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش عالی و کارآفرینی
دریافت: 1398/11/2 | پذیرش: 1398/11/2 | انتشار: 1398/11/2 | انتشار الکترونیک: 1398/11/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Choubdari M, Ghasemzadeh Alishahi A, Mahdiuon R. The interactive role of cultural factors and entrepreneurship education on entrepreneurship intention of the engineering students of Tabriz University. IRPHE. 2019; 25 (1) :51-75
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3972-fa.html

چوبداری محسن، قاسم زاده علیشاهی ابوالفضل، مهدیون روح اله. نقش تعاملی عوامل فرهنگی و آموزش کارآفرینی بر نیت کارآفرینی دانشجویان فنی مهندسی دانشگاه تبریز. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1398; 25 (1) :51-75

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3972-fa.html



سال 25، شماره 1 - ( بهار 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162