[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1397، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 1397 شماره 3 صفحات 131-151 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل ساختاری تبیین نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی بر مبنای ارزش‌های فرهنگی
امیر افضلی گروه1، دکتر سید محمود حسینی2، دکتر احمد رضوانفر2
1- دانشجوی دکتری، دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران ، afzaligorohamir@ut.ac.ir
2- استاد دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی دانشگاه تهران
چکیده:   (80 مشاهده)
در سال­ های اخیر با حجم گسترده ­ای از دانش ­آموختگان رشته ­های کشاورزی مواجه هستیم که نمی ­توانند وارد بازار کار شوند و بر شمار بیکاران در این رشته هر ساله افزوده می ­شود. یکی از راه حل­ های این معضل افزایش گرایش دانشجویان و دانش ­آموختگان به کارآفرینی است. بنابراین، شناخت عوامل مؤثر در افزایش این تمایل در میان افراد بسیار مهم است. یکی از این عوامل فرهنگ حاکم بر جامعه است. در این پژوهش رابطه بین ارزش­ های فرهنگی و نیت کارآفرینانه در دانشجویان کشاورزی دانشگاه­ های دولتی استان کرمان بررسی شد. روش تحقیق کمّی و از نظر روش­ های دستیابی به حقایق و داده ­پردازی از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی بود. جامعه آمـاری دانشجویان رشته کشاورزی در دانشگاه­ های دولتی استان کرمان بودند (4069N=).  حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 351 نفر برآورد شد، اما به ­منظور افزایش اعتبار پژوهش تعداد 405 نفر از دانشجویان دانشکده­ های کشاورزی با روش تصادفی ساده با انتساب متناسب انتخاب شدند. به­ منظور بررسی پایایی ابزار اندازه ­گیری از پایایی ترکیبی (CR) و آلفای کرونباخ (α) استفاده شد که نتایج آن تأیید کننده  پایایی ابزار بود. برای بررسی روایی محتوایی ابزار اندازه­ گیری از نظر استادان گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران و برای ارزیابی روایی سازه از میانگین واریانس استخراج شده (AVE) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ­­ها از روش مدل­سـازی معادله سـاختاری (SEM) و از نرم ­افـزارهای SPSS  وLisrel  اسـتفاده شـد. نتایج نشان داد که اجتناب از عدم اطمینان، گرایش بلندمدت و فردگرایی با نیت کارآفرینانه رابطه معنادار دارند و در مجموع، 22 درصد از واریانس نیت کارآفرینانه را تبیین می­ کنند.
واژه‌های کلیدی: نیت کارآفرینانه، ارزش های فرهنگی، هافستد، کارآفرینی
متن کامل [PDF 445 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: جامعه شناسی
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۷/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Afzali Goroh A, Hosseini M, Rezanfar A. Presentation of a structural model to explain entrepreneurial intention of agricultural students based on cultural values. IRPHE. 2018; 1397 (3) :131-151
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3882-fa.html

افضلی گروه امیر، حسینی سید محمود، رضوانفر احمد. ارائه مدل ساختاری تبیین نیت کارآفرینانه دانشجویان کشاورزی بر مبنای ارزش‌های فرهنگی . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1397; 1397 (3) :131-151

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3882-fa.html



سال 1397، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977