[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 24، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 24 شماره 3 صفحات 77-106 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین شاخص‌های دانشگاه نسل سوم و بررسی دستیابی نظام آموزش عالی به آنها؛ مورد: دانشگاه شهید باهنر کرمان
زهره میرزایی1، دکتر اصغر سلطانی2، دکتر حسین مطهری نژاد3
1- کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان
2- دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان ، a.soltani.edu@uk.ac.ir
3- استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
چکیده:   (361 مشاهده)
از جمله زمینه‌های توسعه در آموزش عالی حرکت به سمت بهره‌مندی از نظام‌های دانشگاهی با ویژگی‌های نسل سوم است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تبیین شاخص‌های دانشگاه نسل سوم و بررسی میزان دستیابی دانشگاه شهید باهنر کرمان به این شاخص‌ها از دیدگاه مدیران دانشگاه و اعضای هیئت علمی بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کیفی، از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها توصیفی و طرح آن نیز پیمایشی (زمینه‌یابی) با روش مصاحبه بود. جامعه آماری شامل همه اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه شهید باهنر کرمان (629 نفر) بود که 15 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش مقوله‌بندی استفاده شد. نتایج نشان داد که پنج شاخص اصلی دانشگاه نسل سوم شامل مهارت‌آموزی، کارآفرینی، استقلال همه‌جانبه، تعامل دانشگاه با جامعه و خلاقیت و ایده‌پردازی است. همچنین دانشگاه برای دستیابی به این شاخص‌ها نیازمند توجه به زمینه ­سازی برای نهادینه ‌شدن تفکر کارآفرینی، استقلال سیاسی و اقتصادی دانشگاه، ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، حمایت از شرکت‌های دانش ­بنیان و افزایش فرصت‌های مطالعاتی و  به‌روزرسانی است. نتایج  نشان داد که هیچ­ کدام از ویژگی‌های دانشگاه نسل سوم به ­صورت کامل در دانشگاه شهید باهنر کرمان وجود ندارد و این دانشگاه هنوز در نسل اول (آموزش‌محور) یا در مرحله گذار به نسل دوم دانشگاهی (پژوهش‌محور) قرار دارد و در برخی از شاخص‌ها از جمله ویژگی دانشگاه وابسته به شبکه(نت) و تحقیقات فرارشته‌ای و میان‌رشته‌ای تا حدودی در حال نزدیک شدن به دانشگاه نسل سوم و در سایر شاخص‌ها از جمله استقلال، بهره‌برداری از دانش و بین‌المللی بودن ضعیف است.
واژه‌های کلیدی: دانشگاه نسل سوم، دانشگاه کارآفرین، بین‌المللی سازی، استقلال دانشگاه، آموزش عالی ایران.
متن کامل [PDF 422 kb]   (144 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: آموزش عالی و کارآفرینی
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۷/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaie Z, Soltani A, Motaharinezhad H. Explaining the characteristics of the third generation university and examining their achievement in Iranian higher education: Shahid Bahonar University of Kerman case . IRPHE. 2018; 24 (3) :77-106
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3880-fa.html

میرزایی زهره، سلطانی اصغر، مطهری نژاد حسین. تبیین شاخص‌های دانشگاه نسل سوم و بررسی دستیابی نظام آموزش عالی به آنها؛ مورد: دانشگاه شهید باهنر کرمان . فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1397; 24 (3) :77-106

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3880-fa.html



سال 24، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3991