[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 1397، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) ::
جلد 1397 شماره 3 صفحات 53-76 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل پدیدارشناسانه ادراک و تجربه زیسته اعضای هیئت‌علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان از برنامه درس پژوهی در تربیت‌معلم
دکتر اسد حجازی1، دکتر ابوالفضل بختیاری2
1- استادیار گروه مدیریت آموزشی، پردیس شهید چمران دانشگاه فرهنگیان ، azer1383@yahoo.com
2- استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (90 مشاهده)
این پژوهش با هدف تحلیل ادراک اعضای هیئت‌علمی و مدرسان در خصوص نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید ناشی از اجرای برنامه درس ­پژوهی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع ­آوری اطلاعات، آمیخته(کیفی- کمّی) بود. جامعه آماری بخش کیفی متخصصان و خبرگان درس پژوهی بودند که به شیوه نمونه­ گیری هدفمند 14 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمّی شامل اعضای هیئت‌علمی و مدرسان کارورزی دانشگاه فرهنگیان بود (1012 N=). تعداد 278 نفر از روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای برای حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ­ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از تحلیل محتوا و مدل SWOT و در مرحله بعد برای انتخاب بهترین راهبرد اجرای برنامه درس ­پژوهی در تربیت‌معلم فکور از ماتریس برنامه ­ریزی کمّی (QSPM) استفاده شد. نتایج تجزیه ‌و تحلیل ماتریس عوامل داخلی (54/1) نشان داد که این دانشگاه در زمینه اجرای برنامه درس­ پژوهی در ابعاد فراگیران از جمله دانش و مهارت­ های تدریس دانشجومعلمان خود ضعف­ های متعددی دارد. تجزیه ‌و تحلیل ماتریس عوامل خارجی (82/1) نیز نشان داد که مهم‌ترین فرصت­ دانشگاه در ابعاد محیط یادگیری، پتانسیل پردیس­ های دانشگاه فرهنگیان برای اجرای موفق برنامه و مهم‌ترین تهدیدهای دانشگاه نبود امکان اجرای درس­ گروهی در مدارس مجری و همکاری پایین معلمان راهنما در مدارس است. بر اساس تجزیه ‌و تحلیل موقعیت دانشگاه نیز هشت راهبرد برای رویارویی با ضعف‌ها و تهدیدها و تقویت توانایی‌ها و فرصت‌ها تدوین شد. یافته‌های این پژوهش دریچه‌های جدیدی برای ایجاد تغییرات مطلوب در بازنگری برنامه کارورزی 4 می‌گشاید. 
واژه‌های کلیدی: تحلیل پدیدارشناسانه، درس پژوهی، تربیت‌معلم، SWOT
متن کامل [PDF 316 kb]   (46 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی و آموزشی
دریافت: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۰ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۷/۱۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hejazi A, Bakhtiari A. Phenomenological analysis and evaluation of the perception and experience of the faculty members and instructors of Farhangian University from the implementation of the lesson study program in Teacher Training. IRPHE. 2018; 1397 (3) :53-76
URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3879-fa.html

حجازی اسد، بختیاری ابوالفضل. تحلیل پدیدارشناسانه ادراک و تجربه زیسته اعضای هیئت‌علمی و مدرسان دانشگاه فرهنگیان از برنامه درس پژوهی در تربیت‌معلم. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. 1397; 1397 (3) :53-76

URL: http://journal.irphe.ac.ir/article-1-3879-fa.html



سال 1397، شماره 3 - ( پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977